Från snowboarden till twintips. hjälp?

Leafy

Aktiv medlem
Hej.

Har nu tröttnat lite på att hela tiden bli tråkad när jag åker med mina skidåkande kompisar, de gillar inte att få vänta när man ska knäppa bindningar och att få dra mig när det är plant.

Så nu går jag i tankar att köpa mig ett par twintips och köra med.

Åkte skidor tills jag var 10 och bytte till brädan efter det, är nu 24 och har väldigt få åktimmar på skidor innan dess och inga efter bytet.

Kan åka i alla backar med brädan, väggen senast igår, och föredrar offpisten och att få pumpa mellan träden med alla naturliga hopp och så.
Åker i parken en del med men är väl sådär där. Gör 360 med grab och railar på de mindre lättare railsen.

Men nu vill jag väl kunna åka med mina kompisar i pisten och samtidigt kunna svänga av i parken och jibba runt lite en stund, till offpisten kommer jag fortfarande att använda brädan uteslutande (finns ingen skönare känsla)

Så vad rekommenderas till en "nybörjar" åkare?

Vägrar hyra, har jag köpt ett par skidor så måste jag ju lära mig, lär mig rätt fort så det ska nog inte vara några problem.

Är 185cm lång och väger runt 87 kilo.

Vad ska jag ha??

Pjäxor? Bindningar? och twins, vilken längd bör jag ha?

Tack på förhand

Senast ändrad:
Gå in på Skidor-Freeride forumet istället och kolla efter t.ex.
Twintips med bra pistegenskaper
Twintips som funkar i pist, osv.

du bör köra långa skidor, kanske lite kortare om du verkligen är helt ny på skidor. Jag menar åtminstone 180cm, i mina ögon gärna uppemot runt 185cm. Du väger ju en hel del så ett par jättemjuka skidor är väl inte att föredra om du vill ha performance i pisten..

Jag skulle tipsa om t.ex. völkl's skidor, om du kan få tag på ett par beggade Karma så skulle det vara den skida du letar efter. De ska vara riktigt bra i pist, kolla recensionerna här på sidan. Völkl Wall och Bridge är ju även de bra parkskidor med pistegenskaper.

Andra skidor skulle t.ex. vara K2 Public Enemy, jag kör den som park/pist skida och har ett par andra skidor för puder, Den funkar OK i pist (bakmontera den inte mer än max 1,5cm, min åsikt, om du ska ha bra funktion i parken).

Line har ett par skidor som funkar bra i pisten, jag tänkte på Line Prophet 80, eller ev. 90. Den finns lite här och var fjolårsmodell på nätet till ett billigt pris. Jag vet inte mycket om Line's andra modeller (Chronic tänkte jag mest på) men det kan säkert någon annan svara på..

Scott Mission är även en allroundskida som en del dyrkar, Kan vara något för dig? Sök om den!

Här har du tråden jag syftade på:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=43354

Lycka till, skriv gärna ett PM om du vill ha lite info om K2PE, kört mycket på den.

Att beropå pjäxor: Köp inte ett par för med för hårt flex, det kommer du som nybörjare inte njuta av iom att du är van vid relativt mjukt flexade snowboardboots (jag antar att du inte kör hardboots på snowboarden :P). Något runt 90 i flex räcker säkert.. Se till att de passar dig, det är ju A och O.

Bindningar, Jag skulle säga t.ex. Rossignols axialserie eller PX12/PX14, om du gillar att landa switch mycket så är nog inte -TI varianterna din favorit då (tycker iaf jag) de har en tendens att ta en del på knäna. Köp inte marker.. (om du inte köper Duke/Jester)

Helt underbara och uttömmande svar :). Det tackar jag för jättemycket.

Jag är ju i pricip helt ny på skidor ja :) har ju tyckt att det inte har varit någon idé att försöka pröva igen när man åkt bräda så länge och kan det såpass bra så att testa skidor har bara känts så avlägset.

Men jag vet inte hur stor skillnad det är på att ha en avancerad skida mot en nybörjar skida heller direkt.

Jämför jag i brädvärlden så är det ju faktiskt lättare att åka med en "avancerad" bräda än en för nybörjare.

Grejen är väl att tjejen jobbar en del på stadium med så hon har ju lite rabatt där och de säljer ju en del twintip med, såg att de hade Jon Olssons modell av skidor inne men misstänker väl att den inte direkt är anpassad för att användas i pisten heller kanske :).

Men de har ju en del annat med.

Men jag ska söka på de modellerna som du tipsat mig om så ska vi se om jag blir lite klokare. Det är ju en djungel för den oinvigda.

Tillbaka
Topp