Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Från telemark till alpint på bästa sätt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="maglof" data-source="post: 1242791" data-attributes="member: 144797"><p>Jag har gjort den resan, efter 15år-20år med nästan bara telemark. Åker nu både och. Har skidlärarexamen. </p><p></p><p>Alla mina alpina pjäxor är sköna fastän de sitter fast hårt och är relativt styva, det går att ordna hos en duktig butik. (Mina kommer från Skifix i Boden). Se till att dina pjäxor sitter bra utan att göra ont. Köp lagom breda skal och inte för stora! Det viktigaste med utrustning är att pjäxorna sitter bra och är sköna!</p><p>Skaffa stabila pistskidor med lagom radie för träningsbackarna och vässa dem väl. </p><p>Öva på att göra rätt i flack pist. </p><p></p><p>Vad är då rätt? Skulle jag analysera din åkning alpint så hade jag först tittat på:</p><p>- Din position. Ta reda vilken position (som naturligtvis inte är statisk vilket ordet annars antyder) du bör ha i ingången på sväng. (jag kan förklara i PM om du vill)</p><p>- Var dina rörelser börjar, bör rimligen ske från foten upp. Rörlighet i fotleder är viktigt trots att hälen sitter fast.</p><p>- Mycket troligt ska du fram med bäckenet mer än du tror,</p><p>- du bör troligen satsa på en lägre position (mer böj i fotled, knän och höfter) än du först kan tro. Detta så att du kan få ut skidorna från kroppen och kanta samt bära lasterna funktionellt . Analys är bra i detta läge så att du inte tex får bakvikt. </p><p>- Rörelser i överkroppen, gissningsvis rotationer i rygg. Du bör mycket troligt sträva efter stabilare överkropp än du har i telemark. </p><p></p><p>Allt ovan är gissningar utan att ha sett dig åka, baserat på erfarenhet av att själv göra växlingen telemark till alpint, samt analys av flera åkare som har gjort det.</p><p></p><p>Alla rörelser har specifik funktion i alpint också, rörelserna är dock, i vart fall i vissa avseenden, mindre än i telemark, tex. motvrid/förvändning och rörelse framåt/bakåt.</p><p>Be någon som är bra på analys ge dig återkoppling</p><p></p><p>Det kommer att kännas annorlunda jämfört med att åka telemark så sträva inte efter samma upplevelse, känns det lika så gör du nog något tekniskt fel.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="maglof, post: 1242791, member: 144797"] Jag har gjort den resan, efter 15år-20år med nästan bara telemark. Åker nu både och. Har skidlärarexamen. Alla mina alpina pjäxor är sköna fastän de sitter fast hårt och är relativt styva, det går att ordna hos en duktig butik. (Mina kommer från Skifix i Boden). Se till att dina pjäxor sitter bra utan att göra ont. Köp lagom breda skal och inte för stora! Det viktigaste med utrustning är att pjäxorna sitter bra och är sköna! Skaffa stabila pistskidor med lagom radie för träningsbackarna och vässa dem väl. Öva på att göra rätt i flack pist. Vad är då rätt? Skulle jag analysera din åkning alpint så hade jag först tittat på: - Din position. Ta reda vilken position (som naturligtvis inte är statisk vilket ordet annars antyder) du bör ha i ingången på sväng. (jag kan förklara i PM om du vill) - Var dina rörelser börjar, bör rimligen ske från foten upp. Rörlighet i fotleder är viktigt trots att hälen sitter fast. - Mycket troligt ska du fram med bäckenet mer än du tror, - du bör troligen satsa på en lägre position (mer böj i fotled, knän och höfter) än du först kan tro. Detta så att du kan få ut skidorna från kroppen och kanta samt bära lasterna funktionellt . Analys är bra i detta läge så att du inte tex får bakvikt. - Rörelser i överkroppen, gissningsvis rotationer i rygg. Du bör mycket troligt sträva efter stabilare överkropp än du har i telemark. Allt ovan är gissningar utan att ha sett dig åka, baserat på erfarenhet av att själv göra växlingen telemark till alpint, samt analys av flera åkare som har gjort det. Alla rörelser har specifik funktion i alpint också, rörelserna är dock, i vart fall i vissa avseenden, mindre än i telemark, tex. motvrid/förvändning och rörelse framåt/bakåt. Be någon som är bra på analys ge dig återkoppling Det kommer att kännas annorlunda jämfört med att åka telemark så sträva inte efter samma upplevelse, känns det lika så gör du nog något tekniskt fel. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Från telemark till alpint på bästa sätt
Tillbaka
Topp