Freeride 06

Sjogras

Ny medlem
Freeride 06
Varför måste skriva på ett papper för att få köra i parken? Och måste man anmäla sig till parken? Kan man inte bara komma dit och åka?

Hjälp!

Freeride 06
för att om det händer dig nåt ska dom veta vem dom ska kontakta mm..
du måste ha på skrivt det kan dels fixas på plats eller alternativt att du skriver ut ett papper här: http://are2.skistar.com/app/projects/are/images/Ansvar2006.pdf
så skrivs det på av föräldrar och du lämnar in i ett tält där. är du över 18 år behövs ingen på skrift av parents men de borde du ha förståt;)

Freeride 06
Har hör att parken inte ska vid tusenmetarn pga av snöbrist, utan att den ska vara i bräcke?

Freeride 06
Stämmer inte, det är under uppbyggnad på skutan.
Och det är ett sk "skyll dig själv"-papper, någonting som dom måste ha med så att de inte blir ansvariga om någon skadar sig.

Freeride 06
Kan tyvärr inte vara i Åre under Freeride :( Pistmaskinisterna meckar för fullt i Tusenmetern så det måste ha varit ett löst rykte att det ska vara i Bräcke i stället. Någon som vill köpa ett säsongskort billigt för att ha under Freeride? Hör av dig isf.

Freeride 06
ja har hört att de blir 1 bara 1 linje i tusen metern ingen svart.. .sen hop lite här å där.! but what eva freeride brukar floppa, hoppas de blir nice väder

Freeride 06
ajdoe.. inte för jag skulle gjort så mycket där. e det snöbrist eler vad e problemet nån som vet?

Freeride 06
Jag var uppe igår och då var det en liten linje till vänster på gång som vanlig och tre stora platåer var under uppbyggnad på högerflanken.

Freeride 06
Jag är intresserad av det där "liability release form" eller "skyll dig själv"-papperets egentliga betydelse. Jag vet att det är vanligt i USA - och där har det juridisk effekt med sådant - och det förekommer även här i Sverige. Jag har skrivit på och sparat flertalet sådana där papper men jag tvivlar på att det har så stor betydelse här i Sverige, rent juridiskt. Ansvarsfriskrivelser av den här typen har liten verkan mot en svag konsument misstänker jag, å andra sidan så kan man ju inte få så stora skadestånd i Sverige heller - det mesta "går på försäkringen". Är det så att den olycksdrabbades försäkringsbolag i sin tur får svårare att regressa mot anläggningen när den försäkrade skrivit på eller att den försäkrade helt enkelt får svårare att få ut något av sin egen försäkring därför att man skrivit under på att man vet att man utsätter sig för en förhöjd risk...?
Nån jurist från Skistar eller nåt försäkringsbolag kanske kan svara på detta?

Freeride 06
Det friskriver anläggningen/arrangören från ansvar och därmed behöver inte skistar/playground bli ansvariga vid en skada = Deras försäkringsbolag behöver aldrig betala någonting utan det blir den skadades försäkringsbolag som får stå för pistolerna.

Freeride 06
Är det någon som har koll på hur det ser ut i backarna? Är det någon snö kvar? Är i valet och kvalet om det är läge att åka upp över Freeridehelgen.

Freeride 06
Utan att ha några djupare juridiska kunskaper avseende en eventuell skadeståndsfråga tror jag att Skistar/Playgrounds friiskrivning från allt ansvar är tämligen verkningslös om det sker en skada som direkt är relaterad till slarv/förbiseende av arrangören. Men om en skada uppstår på grund av skid/brädåkarens bristande uppmärksamhet/kapacitet och dyligt, går det knappast att belasta arrangören för detta!

Dvs. juridiskt sett tror jag inte att detta dokument har någon som helst betydelse och tillför något jämfört med vad som normalt gäller i en SLAO-ansluten skidanläggning. (Men jag kan ha fel!) Syftet med dokumentet är nog mest att vara tydlig och slippa eventuella skadeståndsfrågor ...

That´s all folks! / MM

Freeride 06
Intressant diskussion. Jag antar att arrangören inte har något ansvar, men man vet ju aldrig.

Förresten, 200:- för mitt säsongskort som kan användas under freeride, låter det intressant?

Freeride 06
Om inte jag minns fel kan man inte skriva ifrån sig ansvaret enligt svensk lag... ofta är det mest en symbolisk handling...

Freeride 06
Någon 100 %-ig ansvarsfriskrivning är inte möjlig enligt svensk rätt. I alla fall inte om man menar att man skulle gå helt fri från det skadeståndsansvar som man kan råka ut för i enlighet med skadeståndslagen.

Om man får deltagarna att läsa igenom information och skriva under ett papper eller sätter upp skyltar eller på annat sätt informerar om att man deltar i en tävling eller annat arrangemang på "egen risk" fyller detta enbart funktionen att upplysa om att det finns risker.

Om arrangören av ett XSM eller SBMC eller Freeride06 ändå på skadeståndsrättslig grund kan anses ha orsakat olyckan spelar det ingen roll om den olycksdrabbade skrivit under en ansvarsfriskrivningsblankett (jag misstänker dock att en Liability Realease gäller i USA i mycket större utsträckning och det är där skadestånden kan bli väldigt höga).

Men dessa papper kan ändå fylla den funktionen att de som skrivit under TROR att de inte har någon rätt till skadestånd av en arrangör som orsakat olyckan. Oftast har man dock ingen rätt till skadestånd i Sverige vid en olycka och ditt försäkringsbolag som tar kostnaderna finner det inte lönt att stämma någon arrangör.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp