Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Freeride Bräda
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Doughboy" data-source="post: 453678" data-attributes="member: 28391"><p>Faktum är att det är rätt mycket svårare än så. En bräda kan aldrig ge respons på din längd utan ger bara respons på din vikt. Detta betyder att den enskilt viktigaste faktorn när man väljer bräda är vikten, inte längden. </p><p></p><p>Trots detta behöver du matcha längden på brädan så att den passar din åkstil och din benlängd så vikten kan inte vara den enda faktorn som vägs in. Är du lång och smal, typ 190 cm och 70 kg behöver du en mjuk bräda men samtidigt rätt lång. Är du kort och tung, typ 160 cm och 80 kg behöver du en styv bräda som inte är så lång.</p><p></p><p>Sen spelar ju din personliga smak in väldigt mycket. En del gillar den lekfulla känslan i kortare brädor och en del gillar stabiliteten i längre brädor.</p><p></p><p>Man får pröva sig fram lite. Jag har dock svårt att se att vår vän lunegaard ska ha kortare bräda än 155 om det är en mer friåkningsinriktad bräda han är ute efter. Själv är jag 187 och väger ca 90 pannor. Jag är en utpräglad friåkare som kör fort och hårt och jag letar alltid efter bra offpiståkning. Under den senaste 15-årsperioden haft få brädor under 170. Den enda brädan under 170 som känts riktigt bra är Lib-Tech Skunk Ape 167 med Banana Tech. Annars tycker jag det börjar kännas lite ostabilt när man kryper ner mot 165.</p><p></p><p>Enligt mig ger några extra cm på brädan många fler fördelar än nackdelar vid friåkning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Doughboy, post: 453678, member: 28391"] Faktum är att det är rätt mycket svårare än så. En bräda kan aldrig ge respons på din längd utan ger bara respons på din vikt. Detta betyder att den enskilt viktigaste faktorn när man väljer bräda är vikten, inte längden. Trots detta behöver du matcha längden på brädan så att den passar din åkstil och din benlängd så vikten kan inte vara den enda faktorn som vägs in. Är du lång och smal, typ 190 cm och 70 kg behöver du en mjuk bräda men samtidigt rätt lång. Är du kort och tung, typ 160 cm och 80 kg behöver du en styv bräda som inte är så lång. Sen spelar ju din personliga smak in väldigt mycket. En del gillar den lekfulla känslan i kortare brädor och en del gillar stabiliteten i längre brädor. Man får pröva sig fram lite. Jag har dock svårt att se att vår vän lunegaard ska ha kortare bräda än 155 om det är en mer friåkningsinriktad bräda han är ute efter. Själv är jag 187 och väger ca 90 pannor. Jag är en utpräglad friåkare som kör fort och hårt och jag letar alltid efter bra offpiståkning. Under den senaste 15-årsperioden haft få brädor under 170. Den enda brädan under 170 som känts riktigt bra är Lib-Tech Skunk Ape 167 med Banana Tech. Annars tycker jag det börjar kännas lite ostabilt när man kryper ner mot 165. Enligt mig ger några extra cm på brädan många fler fördelar än nackdelar vid friåkning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Freeride Bräda
Tillbaka
Topp