Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Freeride stance
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Stee-J" data-source="post: 613539" data-attributes="member: 97356"><p>"om man vill greppa en hård pist så måste man ha tryck på brädan, och om man står med smalare stance så får man mer vikt koncentrerat."</p><p></p><p>Skulle vilja säga att detta också handlar om att synka stance och åkteknik. Jag gillar att låna brädor från kompisar och min carving blir alltid lidande av en smalare stance. En bredare stance gör att jag får mer kontroll på om vikten ligger på fram eller bakfoten. Då kan jag trycka in nosen i backen i början på svängen och sedan flytta över vikten bakåt för att få rejäl fart ut ur svängen. Låter ungefär som att jag försöker åstadkomma samma effekt som CustomX beskriver som att "vrida" in nosen i backen.</p><p></p><p>Jag försöker inte klanka ner på den klassiska alpinstancen, snarare vill jag få bort bilden av att duck-stance enbart är för jibbers. Jag började åka med tajt forward stance i början på nittiotalet och lärde mig hoppa bigjumps med den. Så körde jag i princip till dess att jag byggde en slalomskateboard med hjul som var omöjliga sladda med, oavsett hur tajt jag svängde. "ojävlar vilken känsla, tänk om man kunde få sånt här sug i kroppen på en snowboard" tänkte jag och började öva carvingteknik. </p><p>I slutändan var det just carvingen som fick mig att vilja stå bredare och peka utåt med båda fötterna. När jag sedan upptäckte att min parkåkning blev säkrare och roligare var det först och främst en bonus.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Stee-J, post: 613539, member: 97356"] "om man vill greppa en hård pist så måste man ha tryck på brädan, och om man står med smalare stance så får man mer vikt koncentrerat." Skulle vilja säga att detta också handlar om att synka stance och åkteknik. Jag gillar att låna brädor från kompisar och min carving blir alltid lidande av en smalare stance. En bredare stance gör att jag får mer kontroll på om vikten ligger på fram eller bakfoten. Då kan jag trycka in nosen i backen i början på svängen och sedan flytta över vikten bakåt för att få rejäl fart ut ur svängen. Låter ungefär som att jag försöker åstadkomma samma effekt som CustomX beskriver som att "vrida" in nosen i backen. Jag försöker inte klanka ner på den klassiska alpinstancen, snarare vill jag få bort bilden av att duck-stance enbart är för jibbers. Jag började åka med tajt forward stance i början på nittiotalet och lärde mig hoppa bigjumps med den. Så körde jag i princip till dess att jag byggde en slalomskateboard med hjul som var omöjliga sladda med, oavsett hur tajt jag svängde. "ojävlar vilken känsla, tänk om man kunde få sånt här sug i kroppen på en snowboard" tänkte jag och började öva carvingteknik. I slutändan var det just carvingen som fick mig att vilja stå bredare och peka utåt med båda fötterna. När jag sedan upptäckte att min parkåkning blev säkrare och roligare var det först och främst en bonus. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Freeride stance
Tillbaka
Topp