Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Freeride.se
Freerides Köpguide
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 803134" data-attributes="member: 32948"><p>Svar: väldigt olika!</p><p></p><p>En skida beter sig oftast bäst på den linje den är avsedd att monteras på. Ibland finns flera monteringspunkter, t.ex en för allroundegenskaper och en för jibb. Då är det bara att välja efter vad du åker mest. </p><p></p><p>Är det en jibbskida vi pratar om, vill man ofta stå lite närmare mitten, och ibland helt mitt på skidan (mittmontering). Dessa skidor har ofta en monteringslinje just här, så det är bara att montera på linjen och tuta och köra. </p><p></p><p>Pistskidor är svåra att mixtra med då de ofta har skenor som bindningen går i, och i flera fall är bindningen självcentrerande, så här har vi ibland inte ens ett val.</p><p></p><p>För feta freerideskidor kan man dock diskutera monteringspunkten. </p><p>Hur skidan reagerar är olika från skida till skida. Generellt sett ger frammontering en lättare initiering av svängen, och bakmontering stabiliserar skidan. Jag hävdar personligen att det även finns omvända effekter: frammontering tvingar ner nosen, får skidan att "penetrera" mer och lugnar ner skidan på det viset, medans bakmontering kan få skidan att resa nosen högre ur snön, och göra den lite mer svängglad. </p><p>Resultat: Bakmontering gör skidan stabilare, och samtidigt ostabilare. Frammontering lugnar ner skidan, men den gör den också mer svängglad. </p><p>Jag anser att man måste ha åkt på skidan först för att kunna säga hur olika monteringar påverkar just den skidtypen och modellen. </p><p></p><p></p><p>Hursomhelst, väldigt mycket (eller allt) beror på personlig åkstil. </p><p>Min rekommendation är att alltid låta bli att mixtra med monteringspunkter. De flesta skidor upplevs bäst, och är konstruerade för att åkas på den angivna monteringspunkten. </p><p>Om du har något särskilt problem med en egenskap hos dina skidor kan du montera om dem. (Ett alternativ är att innan man köper prova olika positioner med hyrskida och icke-centrerande demobindnigar. Om man nu finner den möjligheten.) </p><p></p><p>Om någon har racebakgrund och ett annat synsätt på vad jag säger får ni gärna kommentera mitt påstående.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 803134, member: 32948"] Svar: väldigt olika! En skida beter sig oftast bäst på den linje den är avsedd att monteras på. Ibland finns flera monteringspunkter, t.ex en för allroundegenskaper och en för jibb. Då är det bara att välja efter vad du åker mest. Är det en jibbskida vi pratar om, vill man ofta stå lite närmare mitten, och ibland helt mitt på skidan (mittmontering). Dessa skidor har ofta en monteringslinje just här, så det är bara att montera på linjen och tuta och köra. Pistskidor är svåra att mixtra med då de ofta har skenor som bindningen går i, och i flera fall är bindningen självcentrerande, så här har vi ibland inte ens ett val. För feta freerideskidor kan man dock diskutera monteringspunkten. Hur skidan reagerar är olika från skida till skida. Generellt sett ger frammontering en lättare initiering av svängen, och bakmontering stabiliserar skidan. Jag hävdar personligen att det även finns omvända effekter: frammontering tvingar ner nosen, får skidan att "penetrera" mer och lugnar ner skidan på det viset, medans bakmontering kan få skidan att resa nosen högre ur snön, och göra den lite mer svängglad. Resultat: Bakmontering gör skidan stabilare, och samtidigt ostabilare. Frammontering lugnar ner skidan, men den gör den också mer svängglad. Jag anser att man måste ha åkt på skidan först för att kunna säga hur olika monteringar påverkar just den skidtypen och modellen. Hursomhelst, väldigt mycket (eller allt) beror på personlig åkstil. Min rekommendation är att alltid låta bli att mixtra med monteringspunkter. De flesta skidor upplevs bäst, och är konstruerade för att åkas på den angivna monteringspunkten. Om du har något särskilt problem med en egenskap hos dina skidor kan du montera om dem. (Ett alternativ är att innan man köper prova olika positioner med hyrskida och icke-centrerande demobindnigar. Om man nu finner den möjligheten.) Om någon har racebakgrund och ett annat synsätt på vad jag säger får ni gärna kommentera mitt påstående. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Freeride.se
Freerides Köpguide
Tillbaka
Topp