Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Friåkningsbräda, mjuk eller hård?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Doughboy" data-source="post: 265890" data-attributes="member: 28391"><p>freddag har en hel del bra synpunkter som är värda att fudera lite över.</p><p></p><p>Fokuseringen på korta twintipbrädor från industrins sida är faktiskt rätt absurd. Man lanserar sladdriga twintips på under 160 som allaroundbrädor som funkar till allt. Det konstigaste är väl Burtons UnInc-brädor som på några år lyckats ta sig in i folks medvetande som utmärkta all mountainbrädor som man lika väl kan ta med sig till Alaska som till Kläppens välpistade park.</p><p></p><p>Som distributör av lite olika snowboardmärken får jag en del frågor om brädor och dylikt. De vanligaste frågorna som jag får från svenska snowboardåkare är dessa tre:</p><p></p><p>1. Finns det några brädor som är 100% twin?</p><p>2. Kan man centrera stancet?</p><p>3. Hur brett stance kan man ha?</p><p></p><p>Den park- och railorienterade åkningen dominerar fullständigt och som det ser ut just nu så finns det inget som kan hota den.</p><p></p><p>Långa brädor är inte farliga och de bits inte. Min Glissade Big Gun 175 är lika lätt att åka på som min GNU 11'up 162. I allmänhet tror snowboardåkare av idag att snowboards över 160 är några slags konstiga pontoner som möjligen kan användas om man åker störtlopp i pistade backar eller möjligen offpist på stoooora öppna ytor med rejält svängrum. Att långa brädor är mycket fartstabilare och lättare att landa stora kickers med är det ingen som bryr sig om. </p><p></p><p>En annan fördel med några extra cm på brädan är faktiskt hållbarheten. I dagens läge där 60+ cm stance är vardagsmat ser man ofta brädor som knäcks precis framför den främre bindningen eller precis bakom den bakre bindningen. Det beror till viss del på att man sätter bindningarna så långt ut mot tailen/nosen det bara går. Detta medföljer att bindningarna sitter där brädan är rätt tunn och inte alls i det område där tillverkaren tänkt sig att bindningarna ska monteras. Sen kör man en stor kicker och landar med för mycket bak- eller framvikt och vips: En knäckt bräda!</p><p></p><p>LÄNGRE BRÄDOR ÅT FOLKET!!!!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Doughboy, post: 265890, member: 28391"] freddag har en hel del bra synpunkter som är värda att fudera lite över. Fokuseringen på korta twintipbrädor från industrins sida är faktiskt rätt absurd. Man lanserar sladdriga twintips på under 160 som allaroundbrädor som funkar till allt. Det konstigaste är väl Burtons UnInc-brädor som på några år lyckats ta sig in i folks medvetande som utmärkta all mountainbrädor som man lika väl kan ta med sig till Alaska som till Kläppens välpistade park. Som distributör av lite olika snowboardmärken får jag en del frågor om brädor och dylikt. De vanligaste frågorna som jag får från svenska snowboardåkare är dessa tre: 1. Finns det några brädor som är 100% twin? 2. Kan man centrera stancet? 3. Hur brett stance kan man ha? Den park- och railorienterade åkningen dominerar fullständigt och som det ser ut just nu så finns det inget som kan hota den. Långa brädor är inte farliga och de bits inte. Min Glissade Big Gun 175 är lika lätt att åka på som min GNU 11'up 162. I allmänhet tror snowboardåkare av idag att snowboards över 160 är några slags konstiga pontoner som möjligen kan användas om man åker störtlopp i pistade backar eller möjligen offpist på stoooora öppna ytor med rejält svängrum. Att långa brädor är mycket fartstabilare och lättare att landa stora kickers med är det ingen som bryr sig om. En annan fördel med några extra cm på brädan är faktiskt hållbarheten. I dagens läge där 60+ cm stance är vardagsmat ser man ofta brädor som knäcks precis framför den främre bindningen eller precis bakom den bakre bindningen. Det beror till viss del på att man sätter bindningarna så långt ut mot tailen/nosen det bara går. Detta medföljer att bindningarna sitter där brädan är rätt tunn och inte alls i det område där tillverkaren tänkt sig att bindningarna ska monteras. Sen kör man en stor kicker och landar med för mycket bak- eller framvikt och vips: En knäckt bräda! LÄNGRE BRÄDOR ÅT FOLKET!!!! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Friåkningsbräda, mjuk eller hård?
Tillbaka
Topp