Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Friåkningspjäxor VS Alpinpjäxor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zzzchrille" data-source="post: 1279295" data-attributes="member: 26014"><p>Hej,</p><p>Jag har en Lange RX 130 wide (friåkning) och en Lange RS 130 wide (pistracer). Dessa modeller är nog så snarlika man kan komma med avseende på din frågeställning. Men det skiljer ändå en del och jag upplever de olika:</p><p>- innerskon skiljer jättemycket. RS har ett hårdare skum</p><p>- manschetten (den övre delen av pjäxans skal) är i olika plastmaterial</p><p>- tådelen och eventuellt även häldelen är solid i RS men ”ihålig” i RX. </p><p></p><p>Tror alla dessa saker bidrar till att jag upplever RS som en hårdare, mindre flexig och tightare sko. RX är lösare trots 130 i flex. I övrigt är alla material och vinklar samma. Men en friåkningspjäxa i 130 ska kunna driva både GS och SL-skidor ganska bra. Dock vet jag inte hur en pjäxa i 130 med gåläge och andra komfortdetaljer hanterar styva och hårt drivna pistskidor, men troligtvis sämre. Om du märker av det är dock en annan sak. </p><p></p><p>Detta är min subjektiva upplevelse. </p><p></p><p>Hur andra fabrikat och modeller förhåller sig till varandra vet jag inte.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zzzchrille, post: 1279295, member: 26014"] Hej, Jag har en Lange RX 130 wide (friåkning) och en Lange RS 130 wide (pistracer). Dessa modeller är nog så snarlika man kan komma med avseende på din frågeställning. Men det skiljer ändå en del och jag upplever de olika: - innerskon skiljer jättemycket. RS har ett hårdare skum - manschetten (den övre delen av pjäxans skal) är i olika plastmaterial - tådelen och eventuellt även häldelen är solid i RS men ”ihålig” i RX. Tror alla dessa saker bidrar till att jag upplever RS som en hårdare, mindre flexig och tightare sko. RX är lösare trots 130 i flex. I övrigt är alla material och vinklar samma. Men en friåkningspjäxa i 130 ska kunna driva både GS och SL-skidor ganska bra. Dock vet jag inte hur en pjäxa i 130 med gåläge och andra komfortdetaljer hanterar styva och hårt drivna pistskidor, men troligtvis sämre. Om du märker av det är dock en annan sak. Detta är min subjektiva upplevelse. Hur andra fabrikat och modeller förhåller sig till varandra vet jag inte. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Friåkningspjäxor VS Alpinpjäxor
Tillbaka
Topp