Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Frontier 80 eller opinion 108/98
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1098089" data-attributes="member: 12152"><p>Jag testade både Frontier 80 och 85 innan jag bestämde mig för att köra på 85. De har väldigt lika grundkaraktär, men ändå tydliga olikheter. I mitt fall var det 85:ans större lugn som kändes mer rätt i höga farter och med mer tryck i branta pister som avgjorde. 85:ans lite bredare midja och lite längre radie (19m mot 80:ans 16m @182cm) gör att den inte blir lika alert i reaktionerna och att den kräver lite mer fart för att trycket ska bli fullt i svängen. Om det är positivt eller negativt beror på vem du frågar och även på vilken typ av åkning man vill optimera skidan för. Det är inget som är sämre eller bättre än det andra, men 3m radieskillnad där strax under 20m märks tydligt även för en ovan åkare. 16m svänger rejält nästan hur man än gör. 19m svänger också en del, men den är betydligt mer beroende av kantningsvinkel för att verkligen carva upp. 16m blir aldrig riktigt lugn i hög fart, utan måste åkas aktivt och drivet. 80:an drar in i sväng betydligt mer och är allmänt mer livlig. Så även om dom ser väldigt lika ut så är det inte samma skida. </p><p></p><p>Rent generellt är det alltid en tveksam idé att testa en skida först, konstatera att man gillar den skarpt och sen och sen köpa en annan, oavsett vilken skida vi pratar om. När man gillar en skida är det ofta små detaljer som avgör just att man gillar den och skidkonstruktion är mycket komplext. Det räcker att ändra någon liten komponent så blir upplevelsen inte densamma. Det skulle ha kunnat vara så att du hade gillat 85:an ännu mer, men har du testat 80:an och tyckte att den var kanonbra så är det en chansning att byta, även om det är till en modell som är så närbesläktad som 85. Skulle du inte få byta så kommer du att åka in dig på 85:an efter några dagar och det är en riktigt bra skida så jag tror du kommer att gilla den på sikt. Det är min personliga favoritskida i pisten faktiskt och jag har som sagt testat även 80:an. Men då kommer jag från bredare skidor vilket gör att det känns mer naturligt att hålla sig på en lite bredare midja även i pisten. Är man skolad på 65-70mm:are kan jag tänka mig att 80:an känns mer hemma.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1098089, member: 12152"] Jag testade både Frontier 80 och 85 innan jag bestämde mig för att köra på 85. De har väldigt lika grundkaraktär, men ändå tydliga olikheter. I mitt fall var det 85:ans större lugn som kändes mer rätt i höga farter och med mer tryck i branta pister som avgjorde. 85:ans lite bredare midja och lite längre radie (19m mot 80:ans 16m @182cm) gör att den inte blir lika alert i reaktionerna och att den kräver lite mer fart för att trycket ska bli fullt i svängen. Om det är positivt eller negativt beror på vem du frågar och även på vilken typ av åkning man vill optimera skidan för. Det är inget som är sämre eller bättre än det andra, men 3m radieskillnad där strax under 20m märks tydligt även för en ovan åkare. 16m svänger rejält nästan hur man än gör. 19m svänger också en del, men den är betydligt mer beroende av kantningsvinkel för att verkligen carva upp. 16m blir aldrig riktigt lugn i hög fart, utan måste åkas aktivt och drivet. 80:an drar in i sväng betydligt mer och är allmänt mer livlig. Så även om dom ser väldigt lika ut så är det inte samma skida. Rent generellt är det alltid en tveksam idé att testa en skida först, konstatera att man gillar den skarpt och sen och sen köpa en annan, oavsett vilken skida vi pratar om. När man gillar en skida är det ofta små detaljer som avgör just att man gillar den och skidkonstruktion är mycket komplext. Det räcker att ändra någon liten komponent så blir upplevelsen inte densamma. Det skulle ha kunnat vara så att du hade gillat 85:an ännu mer, men har du testat 80:an och tyckte att den var kanonbra så är det en chansning att byta, även om det är till en modell som är så närbesläktad som 85. Skulle du inte få byta så kommer du att åka in dig på 85:an efter några dagar och det är en riktigt bra skida så jag tror du kommer att gilla den på sikt. Det är min personliga favoritskida i pisten faktiskt och jag har som sagt testat även 80:an. Men då kommer jag från bredare skidor vilket gör att det känns mer naturligt att hålla sig på en lite bredare midja även i pisten. Är man skolad på 65-70mm:are kan jag tänka mig att 80:an känns mer hemma. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Frontier 80 eller opinion 108/98
Tillbaka
Topp