Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Full rocker el inte på toppturskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Iller" data-source="post: 983129" data-attributes="member: 29149"><p>Är det säkert att det blir mer friktion för att kontaktytan ökar? Nog kan jag tänka mig att olika rockerformer kan vara olika bra uppför men är problemet verkligen att det blir för lite kontaktyta? I lössnö sjunker skidan ned så då borde det inte spela så stor roll. I hårdare snö eller lagt skinspår så är jag osäker på om det egentligen är bättre med stor kontaktyta. Friktionen borde väl vara relaterad till tryck/yta och då borde liten yta (dvs rocker) vara bättre, eller? Är det så att du menar att det är bra med större yta för att friktionen blir mindre när du drar skidan framåt? Spelar det i så fall någon större roll? Bakhalt känns tyngre.</p><p></p><p>Jag har sedan länge lämnat fysiken bakom (över?) mig och är tacksam för rättelser.</p><p></p><p>Observera att det jag skrivit inte är att rockerskidor är bättre för att tura utan bara om varför de eventuellt är sämre.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Iller, post: 983129, member: 29149"] Är det säkert att det blir mer friktion för att kontaktytan ökar? Nog kan jag tänka mig att olika rockerformer kan vara olika bra uppför men är problemet verkligen att det blir för lite kontaktyta? I lössnö sjunker skidan ned så då borde det inte spela så stor roll. I hårdare snö eller lagt skinspår så är jag osäker på om det egentligen är bättre med stor kontaktyta. Friktionen borde väl vara relaterad till tryck/yta och då borde liten yta (dvs rocker) vara bättre, eller? Är det så att du menar att det är bra med större yta för att friktionen blir mindre när du drar skidan framåt? Spelar det i så fall någon större roll? Bakhalt känns tyngre. Jag har sedan länge lämnat fysiken bakom (över?) mig och är tacksam för rättelser. Observera att det jag skrivit inte är att rockerskidor är bättre för att tura utan bara om varför de eventuellt är sämre. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Full rocker el inte på toppturskidor?
Tillbaka
Topp