Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Full rocker el inte på toppturskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 983155" data-attributes="member: 40931"><p>Fysikens lagar säger att det inte spelar någon roll hur stor kontaktyta du har mot underlaget - dubblerar du ytan halveras friktionen (så länge vikten är samma) och du får samma resultat i kraft. Så rent teoretiskt spelar det ingen roll om du har 2m eller 20cm stighud i backen.</p><p></p><p>I praktiken kan det dock bli lite annorlunda... Säg att du är ute och turar i hårda snöförhållanden och du ska gå över ett parti där du har en isfläck. Om du då bara har 30cm skida mitt under foten som är i snön, kommer du inte "brygga" isfläcken med resterande skida och behålla greppet, utan halka. När förhållandena blir mer och mer marginella och jobbiga att gå på, kommer nog rockerskidan få det överjävligt ett tag tidigare än en skida av klassiskt snitt.</p><p></p><p>Så länge snön är mjuk spelar det nog ingen roll, i djup snö kan det säkert vara bättre med rocker. Men på hårt är det nog inte att föredra. Den kommer bli mindre benägen att spåra bra också tror jag och du får lägga lite mer energi på att få den gå rakt. </p><p></p><p>Mina 50 öre.</p><p></p><p>/FF</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 983155, member: 40931"] Fysikens lagar säger att det inte spelar någon roll hur stor kontaktyta du har mot underlaget - dubblerar du ytan halveras friktionen (så länge vikten är samma) och du får samma resultat i kraft. Så rent teoretiskt spelar det ingen roll om du har 2m eller 20cm stighud i backen. I praktiken kan det dock bli lite annorlunda... Säg att du är ute och turar i hårda snöförhållanden och du ska gå över ett parti där du har en isfläck. Om du då bara har 30cm skida mitt under foten som är i snön, kommer du inte "brygga" isfläcken med resterande skida och behålla greppet, utan halka. När förhållandena blir mer och mer marginella och jobbiga att gå på, kommer nog rockerskidan få det överjävligt ett tag tidigare än en skida av klassiskt snitt. Så länge snön är mjuk spelar det nog ingen roll, i djup snö kan det säkert vara bättre med rocker. Men på hårt är det nog inte att föredra. Den kommer bli mindre benägen att spåra bra också tror jag och du får lägga lite mer energi på att få den gå rakt. Mina 50 öre. /FF [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Full rocker el inte på toppturskidor?
Tillbaka
Topp