Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Fullface och offpiståkning bra eller anus!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 802160" data-attributes="member: 32948"><p>Den gamla myten har funnits inom flera sporter och är väl vad jag har hört ganska mycket bullshit. Bryter man nacken så är det nog inte i första hand på grund av hjälmvalet. Och att det skulle vara sämre ur lavinsynpunkt tvivlar jag också på. </p><p></p><p>Jag kör FF när det körs mycket bland träd och när det är mycket sten framme i terrängen - men generellt sett använder jag min vanliga hjälm. </p><p>Nackdelarna med FF är faktiskt flera, den ÄR tyngre, svårt att käka/dricka, folk ser inte munnens rörelser vilket medför att det är svårare att bli förstådd, brillorna får man antingen ha på sig eller stoppa undan i förvaringspåse. </p><p>Vidare så ser man ganska lökig ut i FF...</p><p></p><p>Skulle vilja ta död på tankarna att man måste åka i mach 2 och riva av trippelvolter för att ha nytta av en fullfacekruka - det är nog snarare terrängvalet som avgör om det kan vara värt att släpa med den. </p><p></p><p></p><p>Många av dem som investerat i en fullface (för 2-3000kr) skulle nog bättre ha lagt de pengarna på att gå en lavinutbildning (som alla SKA ha, men nästan INGEN har...) eller om man redan har det - börja spara till en lavinryggsäck.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 802160, member: 32948"] Den gamla myten har funnits inom flera sporter och är väl vad jag har hört ganska mycket bullshit. Bryter man nacken så är det nog inte i första hand på grund av hjälmvalet. Och att det skulle vara sämre ur lavinsynpunkt tvivlar jag också på. Jag kör FF när det körs mycket bland träd och när det är mycket sten framme i terrängen - men generellt sett använder jag min vanliga hjälm. Nackdelarna med FF är faktiskt flera, den ÄR tyngre, svårt att käka/dricka, folk ser inte munnens rörelser vilket medför att det är svårare att bli förstådd, brillorna får man antingen ha på sig eller stoppa undan i förvaringspåse. Vidare så ser man ganska lökig ut i FF... Skulle vilja ta död på tankarna att man måste åka i mach 2 och riva av trippelvolter för att ha nytta av en fullfacekruka - det är nog snarare terrängvalet som avgör om det kan vara värt att släpa med den. Många av dem som investerat i en fullface (för 2-3000kr) skulle nog bättre ha lagt de pengarna på att gå en lavinutbildning (som alla SKA ha, men nästan INGEN har...) eller om man redan har det - börja spara till en lavinryggsäck. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Fullface och offpiståkning bra eller anus!
Tillbaka
Topp