Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Fullface och offpiståkning bra eller anus!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LawndartGustav" data-source="post: 838197" data-attributes="member: 14475"><p>Bara jag som tänker på laviner?</p><p></p><p>Har du en fullface pressas snö in framför mun och näsa och dina chanser att kunna andas under snön blir väldigt mycket mindre än med en vanlig hjälm.</p><p>När du kvävs i en lavin är det för att snön framför ditt ansikte där du får luften ifrån har frusit och inte längre släpper igenom någon luft. Detta fenomen blir sker väldigt mkt snabbare med fullfacehjälm. Det är på detta sätt en Black Diamonds Avalung gör skillnad, den gör att man blåser ut luften bakom kroppen men tar luften framför kroppen och det går då att andas under snön väldigt länge (hört om folk som andats helt ok i 4h)</p><p></p><p>Detta är självklart inte ett lika stort problem för alla proffs i filmerna då dom har en helikopter som snabbt skulle kunna få dit en person med sändare... Ej heller är det ett lika stort problem om man åker med ABS eller Snowpulse.</p><p></p><p>Det enda stället i världen jag åkt skidor på där jag vill åka med fullface varje dag är andermatt, är ju bara sten överallt o folk krossar käkar hit o dit, annars tycker jag inte man slår sig speciellt mkt när man åker offpist, det är ju mjukt för det mesta (åker dock aldrig utan hjälm o ryggskydd).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LawndartGustav, post: 838197, member: 14475"] Bara jag som tänker på laviner? Har du en fullface pressas snö in framför mun och näsa och dina chanser att kunna andas under snön blir väldigt mycket mindre än med en vanlig hjälm. När du kvävs i en lavin är det för att snön framför ditt ansikte där du får luften ifrån har frusit och inte längre släpper igenom någon luft. Detta fenomen blir sker väldigt mkt snabbare med fullfacehjälm. Det är på detta sätt en Black Diamonds Avalung gör skillnad, den gör att man blåser ut luften bakom kroppen men tar luften framför kroppen och det går då att andas under snön väldigt länge (hört om folk som andats helt ok i 4h) Detta är självklart inte ett lika stort problem för alla proffs i filmerna då dom har en helikopter som snabbt skulle kunna få dit en person med sändare... Ej heller är det ett lika stort problem om man åker med ABS eller Snowpulse. Det enda stället i världen jag åkt skidor på där jag vill åka med fullface varje dag är andermatt, är ju bara sten överallt o folk krossar käkar hit o dit, annars tycker jag inte man slår sig speciellt mkt när man åker offpist, det är ju mjukt för det mesta (åker dock aldrig utan hjälm o ryggskydd). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Fullface och offpiståkning bra eller anus!
Tillbaka
Topp