Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fulltilt vs Dalbellos
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carl_R" data-source="post: 375000" data-attributes="member: 61383"><p>Riktigt styva hårdplastskivor som är formade efter vaden som man stoppar i pjäxskaften gör under för benhinnorna när man landar illa med bakvikt.</p><p>Det som gör att man får ont är stressen på framsidan när man får tryck kring en punkt på underbenet på baksidan där pjäxans skaft tar slut. Gör man pjäxan en decimeter högre mha en plastskiva mellan innerskon och vaden så gör det under för att sprida ut krafterna längs benet och man får inte en böjning (stress) av underbenet på samma sätt.</p><p>Ortopedisk plast är en lösning. Jag har länge kört med komperdell underarmsskydd för portåkning nedstoppade i pjäxorna. De är bra mycket klumpigare än formgjutna grejer men är ändå tillräckligt lagom i storleken för att de ska göra en väldigt positiv skillnad. Jag har provat med fotbollsbenskydd också men de jag har testat har varit aldeles för mjuka och har knappt gjort någon skillnad. De här "tryckfördelarna" måste vara väldigt hårda så att de tar kraften så att inte skenbenet behöver ta den.</p><p>Freestyleåkare har jag sett köra med plastskenor (avlånga rundade plastskivor) på både fram och baksidan som sätts ihop med kardborreband och som går upp en dec ovanför kanten och går ner ca en dec under kanten.</p><p>Finns säkerligen kommersiella produkter som är jättebra.</p><p></p><p>För att klara framsidan av benet från smällar så tycker jag Raichle Flexon är grymma. Skitbra hopppjäxa. Ingen pjäxa jag har testat är dock tillräckligt hög bak för att fixa en ruggig bakåtviktslandning utan benhinnetrassel.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carl_R, post: 375000, member: 61383"] Riktigt styva hårdplastskivor som är formade efter vaden som man stoppar i pjäxskaften gör under för benhinnorna när man landar illa med bakvikt. Det som gör att man får ont är stressen på framsidan när man får tryck kring en punkt på underbenet på baksidan där pjäxans skaft tar slut. Gör man pjäxan en decimeter högre mha en plastskiva mellan innerskon och vaden så gör det under för att sprida ut krafterna längs benet och man får inte en böjning (stress) av underbenet på samma sätt. Ortopedisk plast är en lösning. Jag har länge kört med komperdell underarmsskydd för portåkning nedstoppade i pjäxorna. De är bra mycket klumpigare än formgjutna grejer men är ändå tillräckligt lagom i storleken för att de ska göra en väldigt positiv skillnad. Jag har provat med fotbollsbenskydd också men de jag har testat har varit aldeles för mjuka och har knappt gjort någon skillnad. De här "tryckfördelarna" måste vara väldigt hårda så att de tar kraften så att inte skenbenet behöver ta den. Freestyleåkare har jag sett köra med plastskenor (avlånga rundade plastskivor) på både fram och baksidan som sätts ihop med kardborreband och som går upp en dec ovanför kanten och går ner ca en dec under kanten. Finns säkerligen kommersiella produkter som är jättebra. För att klara framsidan av benet från smällar så tycker jag Raichle Flexon är grymma. Skitbra hopppjäxa. Ingen pjäxa jag har testat är dock tillräckligt hög bak för att fixa en ruggig bakåtviktslandning utan benhinnetrassel. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fulltilt vs Dalbellos
Tillbaka
Topp