Funäsdalsberget, offpist på branten mot byn

rocknrollstar

Ny medlem
Vi såg den gamla toppstugan på funäsdalsfjällen, vilken fram tills i år har varit rätt kasst, faktiskt, men nu är det faktiskt helt ok. Vi tog rutten med tyvärr mycket sten och sorbét som underlag ner från toppstugan till coop forum (nedre delen av fjunet).

Vägledning:
Uppifrån toppstugan sett skall man ta några meter vänster nedanför själva knallen där stugan står, Där är en glänta som nedifrån ser ut som en ränna. Efter kanske 300 meter så tar gläntan slut och då får man svänga höger och krångla sig igenom skogen. Efter ett tag ser man när man kan åka rakt neråt igen. Sen kommer man ut på godtycklig plats mitt i byn. Nedifrån byn sett kan det se helt omöjligt ut men det är inte så alls.

Vi såg inte några skidspår alls (bara lo och björn?). Är det någon därute som åkt ner på denna sluttning förut? Samma spår som oss eller något annat?

/Oscar&Johan

Ja va uppe i funäs under V.7, tydligen va de nån som åkte ner där.
Fattar inte hur man klarar de, ser brantar än hälsosamt och smalt ut, men de kanske e bra?
Såg ju ut att vara grymmt fin orörd snö iaf.

Kyrkågårds rännan :D

Måste vatt mycket sten där, det brukar bli bättre med snö i slutet av mars.. Jag och en polare tänkte åka ner men ångrade oss till störst del av att vi va tvungna att gå hem sen :P Man kanske ska ta och åka den nu, låter ju som den är bra..

ciao

Ja de va troligtvis vi som åkte v7, eller ja alltså det var då vi åkte. Det var väl ingen superrepa direkt. Den översta biten som är själva behållningen var väldigt stenig. Sen i skogen va de mycket snår, men vi gjorde det mest eftersom vi har pratat om det i sisådär 10 år. Om man bara rekar nerifrån först hur man ska åka är det egentligen inga problem.

Kyrkrännan ja!
Jag var i funäs under vecka 10, vilket var helt fantastiskt! Väldigt mkt snö och det fortsatte med att snöa varje dag. Skogsåkningen i ramund var riktigt bra btw.
Jag och brorsan avslutade en bra skiddag med kyrkorännan, vilket blev en possitiv överaskning! Återigen mkt snö och endast en åkare som varit där innan oss. Kul avslutning!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp