Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Fundering: Bredd på skidor i alperna/ större berg
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 1205720" data-attributes="member: 77701"><p>Mina skidbredder från puckosmalt till ordentligt brett är som följer:</p><p></p><p>71 90 102 117</p><p></p><p>Hade jag varit en tekniskt mer kompetent åkare, alternativt inte bosatt med en alp utanför dörren (och därmed varit tvungen att släpa runt på allt jag vill åka på) hade jag antagligen bytt de två bredaste mot en enda skida, någonstans kring/strax under 110-strecket.</p><p></p><p>Jag har utan tvekan mer nytta av 102:orna än mina pudernudlar, men jag ska inte ljuga och säga att jag inte är glad för de allra bredaste skidorna när snön väl ramlar ner i ordentlig mängd.</p><p></p><p>Några följdfrågor som kan vara relevanta:</p><p></p><p>Ska du åka vid en bestämd tidpunkt och/eller till en bestämd plats eller kör du enligt metoden "väntar på bra väderleksrapport och drar dit det har snöat"? Är svaret det första så kan det ju (tyvärr) vara så att vädergudarna ställer till det, och det är snö/väder som gör sig bättre för smalare lagg ändå.</p><p></p><p>Hur duktig är du? Skulle du vid behov kunna hantera djup snö på typ ett par pistskidor utan att hata livet allt för mycket så lär du fixa även 50 cm januaripuder på ett par SFB och ha kul under tiden.</p><p></p><p>Hyra? Vet du på förhand vart du ska så kan du köra en vända på google och reka lite om det finns skiduthyrningar med skojiga skidor och hyra ett par puderplank vid behov. Inte den säkraste lösningen, men finns möjligheten kan det vara ett alternativ.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 1205720, member: 77701"] Mina skidbredder från puckosmalt till ordentligt brett är som följer: 71 90 102 117 Hade jag varit en tekniskt mer kompetent åkare, alternativt inte bosatt med en alp utanför dörren (och därmed varit tvungen att släpa runt på allt jag vill åka på) hade jag antagligen bytt de två bredaste mot en enda skida, någonstans kring/strax under 110-strecket. Jag har utan tvekan mer nytta av 102:orna än mina pudernudlar, men jag ska inte ljuga och säga att jag inte är glad för de allra bredaste skidorna när snön väl ramlar ner i ordentlig mängd. Några följdfrågor som kan vara relevanta: Ska du åka vid en bestämd tidpunkt och/eller till en bestämd plats eller kör du enligt metoden "väntar på bra väderleksrapport och drar dit det har snöat"? Är svaret det första så kan det ju (tyvärr) vara så att vädergudarna ställer till det, och det är snö/väder som gör sig bättre för smalare lagg ändå. Hur duktig är du? Skulle du vid behov kunna hantera djup snö på typ ett par pistskidor utan att hata livet allt för mycket så lär du fixa även 50 cm januaripuder på ett par SFB och ha kul under tiden. Hyra? Vet du på förhand vart du ska så kan du köra en vända på google och reka lite om det finns skiduthyrningar med skojiga skidor och hyra ett par puderplank vid behov. Inte den säkraste lösningen, men finns möjligheten kan det vara ett alternativ. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Fundering: Bredd på skidor i alperna/ större berg
Tillbaka
Topp