Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Funkar detta ihop?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fransosen" data-source="post: 261946" data-attributes="member: 66849"><p>Friåkningsskidorna har ofta twintip (t ex mantra) och då är den effektiva åkytan kortare, alltså behöver man gå upp i längd lite. Dessutom så är det inte fel att ha en del längd när man kör offpist, blir stabilare så. I ditt fall verkar det som du bör ta ngn mellanväg längdmässigt för att de ska vara smidiga i pist också, alltså 180-185 ungefär. Detta varierar givetvis från person till person vad man föredrar.</p><p>Vad gäller skidmodellerna så tycker jag själv om mantran, och B3'an är också ett säkert val, Dynastar Pro rider som nämns ovan har jag inte själv testat men hör av polare som har prövat den att den är grym. Atomic skidan verkar ha alldeles för smal midja för att kunna fungera bra i offpist, däremot så är den säkert en dräpare i alla pist-förhållanden.... men det sagt så gör jag bara den bedömmningen utifrån måtten och erfarenheter från andra atomic lagg.</p><p>På bindningarna bör du garanterat gå upp ett snäpp till bindningar med max DIN av minst 14, den extra kostnaden ger väldigt mkt mer bindning!</p><p>Pjäxor har jag dålig koll på, det är bara att testa.....</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fransosen, post: 261946, member: 66849"] Friåkningsskidorna har ofta twintip (t ex mantra) och då är den effektiva åkytan kortare, alltså behöver man gå upp i längd lite. Dessutom så är det inte fel att ha en del längd när man kör offpist, blir stabilare så. I ditt fall verkar det som du bör ta ngn mellanväg längdmässigt för att de ska vara smidiga i pist också, alltså 180-185 ungefär. Detta varierar givetvis från person till person vad man föredrar. Vad gäller skidmodellerna så tycker jag själv om mantran, och B3'an är också ett säkert val, Dynastar Pro rider som nämns ovan har jag inte själv testat men hör av polare som har prövat den att den är grym. Atomic skidan verkar ha alldeles för smal midja för att kunna fungera bra i offpist, däremot så är den säkert en dräpare i alla pist-förhållanden.... men det sagt så gör jag bara den bedömmningen utifrån måtten och erfarenheter från andra atomic lagg. På bindningarna bör du garanterat gå upp ett snäpp till bindningar med max DIN av minst 14, den extra kostnaden ger väldigt mkt mer bindning! Pjäxor har jag dålig koll på, det är bara att testa..... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Funkar detta ihop?
Tillbaka
Topp