Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Funkar PENTAX Espio 135m?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="justus" data-source="post: 32923" data-attributes="member: 31016"><p>Tjo, funkar Pentax Espio 135m något sånär att ta skidbilder med? Är inte så hemma på fotografering och undrar om detta duger för lite offpistbilder, hopp osv?</p><p></p><p>Det är så att det är min kamera jag har nu, vet inte hur den funkar bland snö, reflexer, starkt ljus, långa avstånd (räcker zoomen?)</p><p></p><p></p><p>PENTAX ESPIO 135M:</p><p>Typ: 35mm helautomatisk kompaktkamera med inbyggt zoomobjektiv, autofokus, automatisk exponeringsreglering och autoblixt. </p><p></p><p>Film: 35mm DX-kodad film. Format 24x36mm </p><p>Objektiv: SMC Pentax motorzoom 38-135mm f/4,8-12,5. 8linser i 6 grupper( 2 asfäriska). </p><p></p><p>Fokuseringssystem: Fasmatchande,passivt 5-punktsautofokusssytem. </p><p>Område: 0,8m till oändligheten i 38mm-läge</p><p>1,08m till oändligheten i 135mm-läge </p><p></p><p>Exponeringsreglering: Programmerad automatisk exponeringsreglering med sexsegments flerfältsmätning. </p><p></p><p>Auto: EV 10,0 - 18,0 (38mm med ISO400) </p><p> EV 14,0 -20,0 (135mm med ISO 400) </p><p></p><p>Lång slutartid: EV 5,0 -18,0 (38mm med ISO 400) </p><p> EV 6,5 -20,0(135mm med ISO 400) </p><p></p><p>Slutare: programmerad elektronisk AE-slutare med exponeringstider på ung. 1/400 - 2 sek i auto; 1/2 sek till 1min med B-inställning. </p><p></p><p>Sökare: Växlingsbar mellan standard och panorama. Zoomsökare med verkligt bildutsnitt, och rattreglerad dioptrijustering (ung. -3 - +1), Synfält: 83 % (på 3 m). Indikeringar: Fokus- och blixtstatus, panoramaformatsram, närbildskompensationsruta, 5-punkt AF-ram och spotautofokusram. </p><p></p><p>Filmkänslighetsinställning: Automatisk inställning med DX-kodad film (ISO 25-3200) </p><p></p><p>Blixt: Inbyggd auto automatisk zoomblixt. Automatisk avfyrning vid svag belysning och motljus i auto. Blixt på- och blixt av-funktioner. </p><p></p><p>Mått och vikt: 113,5x66,0x50,0mm, 235g utan batteri </p><p> </p><p>(Tog med så mycket info som jag fann som kan tänkas ha någon betydelse, eftersom jag inte vet vad som kan vara av betydelse).</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p>Tack så jätte mycket för all hjälp, please save my wallet <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":)" title="Smile :)" data-smilie="1"data-shortname=":)" /></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="justus, post: 32923, member: 31016"] Tjo, funkar Pentax Espio 135m något sånär att ta skidbilder med? Är inte så hemma på fotografering och undrar om detta duger för lite offpistbilder, hopp osv? Det är så att det är min kamera jag har nu, vet inte hur den funkar bland snö, reflexer, starkt ljus, långa avstånd (räcker zoomen?) PENTAX ESPIO 135M: Typ: 35mm helautomatisk kompaktkamera med inbyggt zoomobjektiv, autofokus, automatisk exponeringsreglering och autoblixt. Film: 35mm DX-kodad film. Format 24x36mm Objektiv: SMC Pentax motorzoom 38-135mm f/4,8-12,5. 8linser i 6 grupper( 2 asfäriska). Fokuseringssystem: Fasmatchande,passivt 5-punktsautofokusssytem. Område: 0,8m till oändligheten i 38mm-läge 1,08m till oändligheten i 135mm-läge Exponeringsreglering: Programmerad automatisk exponeringsreglering med sexsegments flerfältsmätning. Auto: EV 10,0 - 18,0 (38mm med ISO400) EV 14,0 -20,0 (135mm med ISO 400) Lång slutartid: EV 5,0 -18,0 (38mm med ISO 400) EV 6,5 -20,0(135mm med ISO 400) Slutare: programmerad elektronisk AE-slutare med exponeringstider på ung. 1/400 - 2 sek i auto; 1/2 sek till 1min med B-inställning. Sökare: Växlingsbar mellan standard och panorama. Zoomsökare med verkligt bildutsnitt, och rattreglerad dioptrijustering (ung. -3 - +1), Synfält: 83 % (på 3 m). Indikeringar: Fokus- och blixtstatus, panoramaformatsram, närbildskompensationsruta, 5-punkt AF-ram och spotautofokusram. Filmkänslighetsinställning: Automatisk inställning med DX-kodad film (ISO 25-3200) Blixt: Inbyggd auto automatisk zoomblixt. Automatisk avfyrning vid svag belysning och motljus i auto. Blixt på- och blixt av-funktioner. Mått och vikt: 113,5x66,0x50,0mm, 235g utan batteri (Tog med så mycket info som jag fann som kan tänkas ha någon betydelse, eftersom jag inte vet vad som kan vara av betydelse). Tack så jätte mycket för all hjälp, please save my wallet :) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Funkar PENTAX Espio 135m?
Tillbaka
Topp