Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Funkar Splitboards?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Piraten" data-source="post: 86355" data-attributes="member: 17069"><p>Just det, jag lovade ju återkomma med rapport om min Burton S-series 170 splitboard...</p><p>Jag köpte en förra vintern, och det är grymt. Klart positivt överaskad av brädans uppförande. Funkar faktiskt </p><p>riktigt bra i pist. Inget man jibbar med, om man säger så, men bra skär. Det ska dock sägas på en gång att </p><p>man behöver två brädor. Detta är ett komplement. Den är lite tung, men inte så att det stör. Men när man </p><p>riktar nosen nerför en orörd, eller uppåkt, bergssida så är den kanon. Snabb och stabil. Ingen speciell skillnad </p><p>från en styv offpistbräda. Bindningssystemet fungerar bra, om man tar hand om det. Det kan fastna is och </p><p>snö i systemet, så man bör ha med sig något att skrapa med. Uppför då? Tja, det är ju överlägset snöskor, av </p><p>flera anledningar: Det går snabbare. Du kan gå i skidåkares spår. Du kan traversera. Du slipper ha brädan på </p><p>ryggen. Du slipper ha snöskor på ryggen. Du kan glida på platta sträckor. Jag ser bara fördelar mot snöskor, </p><p>förutom att det tar någon minut extra att packa upp och ned, och att du får vara lite försiktig med </p><p>bindningssystemet. Däremot är man fortfarande lite handikappad jämför med skidåkare på vägen upp. </p><p>Anledningen är att kombinationen mjuka snowboardboots/kappbindning ger mindre stöd när man traverserar. </p><p>Men det är ändå lättare att traversera än med alla snöskor jag har provat. Så överlag är jag mkt positivt </p><p>inställd till min split. Nackdelarna är att den väger en del samt att du får ta hand om, och vara lite försiktig </p><p>med bindningssystemet för att det ska funka optimalt. Sen så kostar den en del. Den uppmärksamme läsaren </p><p>kanske har noterat att min split är till salu. Detta beror på att det tyvärr inte blir någon åkning för min del i </p><p>vinter, samt att jag blivit lite lockad av att gå på tur med skidor. Så om du ska göra säsong, och har råd och </p><p>plats i packningen tycker jag att spliten är ett gjutet köp. Hlt opartiskt ;o)</p><p></p><p>/Andreas</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Piraten, post: 86355, member: 17069"] Just det, jag lovade ju återkomma med rapport om min Burton S-series 170 splitboard... Jag köpte en förra vintern, och det är grymt. Klart positivt överaskad av brädans uppförande. Funkar faktiskt riktigt bra i pist. Inget man jibbar med, om man säger så, men bra skär. Det ska dock sägas på en gång att man behöver två brädor. Detta är ett komplement. Den är lite tung, men inte så att det stör. Men när man riktar nosen nerför en orörd, eller uppåkt, bergssida så är den kanon. Snabb och stabil. Ingen speciell skillnad från en styv offpistbräda. Bindningssystemet fungerar bra, om man tar hand om det. Det kan fastna is och snö i systemet, så man bör ha med sig något att skrapa med. Uppför då? Tja, det är ju överlägset snöskor, av flera anledningar: Det går snabbare. Du kan gå i skidåkares spår. Du kan traversera. Du slipper ha brädan på ryggen. Du slipper ha snöskor på ryggen. Du kan glida på platta sträckor. Jag ser bara fördelar mot snöskor, förutom att det tar någon minut extra att packa upp och ned, och att du får vara lite försiktig med bindningssystemet. Däremot är man fortfarande lite handikappad jämför med skidåkare på vägen upp. Anledningen är att kombinationen mjuka snowboardboots/kappbindning ger mindre stöd när man traverserar. Men det är ändå lättare att traversera än med alla snöskor jag har provat. Så överlag är jag mkt positivt inställd till min split. Nackdelarna är att den väger en del samt att du får ta hand om, och vara lite försiktig med bindningssystemet för att det ska funka optimalt. Sen så kostar den en del. Den uppmärksamme läsaren kanske har noterat att min split är till salu. Detta beror på att det tyvärr inte blir någon åkning för min del i vinter, samt att jag blivit lite lockad av att gå på tur med skidor. Så om du ska göra säsong, och har råd och plats i packningen tycker jag att spliten är ett gjutet köp. Hlt opartiskt ;o) /Andreas [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Funkar Splitboards?
Tillbaka
Topp