Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Funktionella skidkläder
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 329575" data-attributes="member: 32948"><p>Ett ord: <strong>Gore-Tex!</strong> (Okej, det är kanske två ord...) </p><p>Skaljacka och skalbyxor i Gore-Tex ska du ha. Om det heter North face, whiteout, arc'teryx, norröna eller peak performance spelar väl ingen större roll. Det är efter tycke och smak (och plånbok)</p><p>Finns många material som är <strong>nästan</strong> lika bra, men inget så bra som Gore-Tex. Gore-Tex XCR (Xtended Comfort Range) är ett nyare membran som andas lite bättre (25%) än det gamla membranet, leta med fördel efter detta. (Är inte säker, men tror de släpper ett nytt membran till nästa vinter - kolla upp det! Googla på gore-tex eller fråga i butik...) Allt som kallas foder är bannlyst. Även om det är jäääättetunt. Skaljackan ska verkligen vara ett skal och ska bara bestå av ett (1) lager "tyg". </p><p></p><p>Sådär, nu var skalet fixat. Härefter gör många fel och tänker att eftersom jackan var dyr så kan jag köpa billiga skitunderställ, det är ju ändå ingen skillnad. FEL FEL FEL! Understället är den viktigaste delen. Finns med ull (nej, de kliar faktiskt inte) för den frusne och i syntet för den som svettas mycket. Vet du inte vad du ska ha tar du syntet. (Själv kör jag ull på benen och syntet på överkroppen) </p><p></p><p>Viktigt är att inte ha en enda liten tråd bomull på dig. Och då menar jag verkligen inget. Nada. Punkt slut. </p><p>Byt underkläderna i bomull mot syntetunderkläder, finns i alla välsorterade sportbutiker så det är bara att springa och köpa. </p><p>Skidstrumpona ska vara så tunna som möjligt och ha så mycket ull som möjligt. Det blir inte varmare för att du köper tjocka, pjäxan sitter bara bättre. Ull värmer mycket och dessutom så är det svårt att få en merinoullssocka med minst 75% ull att lukta illa. Försök! Syntetstrumpor får dock en avskyvärd doft efter ca 5 minuter i pjäxan... Vid val av skidstrumpor rekommenderar jag själv SmartWools sockar. Dyra som f*n (220-250kr/st) men grymt fina. Finns på Naturkompaniet bl.a. </p><p></p><p>Pratar vi mellalager så funkar väl vilken fleece som helst. Ha mellalagret med i ryggsäcken och ta bara på dig det när du behöver det. Åker du och toksvettas blir du blöt, och så blir du kall och fryser senare... Att vara <strong>TORR</strong> är nyckeln till att hålla en lagom temperatur. Själv tycker jag att fleecen måste ha hel dragkedja. Då kan du snabbt kränga på dig den/ta av dig den utan att böka av hjälm/skidglasögon/solglasögon/jokermössan. Fryser du mycket om benen - köp ett par fleecebyxor. Själv tar jag istället ett par knälånga långkalsonger i en extra storlek utanpå mina vanliga långkalsonger/underställ. (Jag vill ju inte ha dem längre än knälånga p.g.a. pjäxorna...) </p><p></p><p>Hoppas det kan vara till någon nytta. Skriv till mig om jag missat något.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 329575, member: 32948"] Ett ord: [b]Gore-Tex![/b] (Okej, det är kanske två ord...) Skaljacka och skalbyxor i Gore-Tex ska du ha. Om det heter North face, whiteout, arc'teryx, norröna eller peak performance spelar väl ingen större roll. Det är efter tycke och smak (och plånbok) Finns många material som är [b]nästan[/b] lika bra, men inget så bra som Gore-Tex. Gore-Tex XCR (Xtended Comfort Range) är ett nyare membran som andas lite bättre (25%) än det gamla membranet, leta med fördel efter detta. (Är inte säker, men tror de släpper ett nytt membran till nästa vinter - kolla upp det! Googla på gore-tex eller fråga i butik...) Allt som kallas foder är bannlyst. Även om det är jäääättetunt. Skaljackan ska verkligen vara ett skal och ska bara bestå av ett (1) lager "tyg". Sådär, nu var skalet fixat. Härefter gör många fel och tänker att eftersom jackan var dyr så kan jag köpa billiga skitunderställ, det är ju ändå ingen skillnad. FEL FEL FEL! Understället är den viktigaste delen. Finns med ull (nej, de kliar faktiskt inte) för den frusne och i syntet för den som svettas mycket. Vet du inte vad du ska ha tar du syntet. (Själv kör jag ull på benen och syntet på överkroppen) Viktigt är att inte ha en enda liten tråd bomull på dig. Och då menar jag verkligen inget. Nada. Punkt slut. Byt underkläderna i bomull mot syntetunderkläder, finns i alla välsorterade sportbutiker så det är bara att springa och köpa. Skidstrumpona ska vara så tunna som möjligt och ha så mycket ull som möjligt. Det blir inte varmare för att du köper tjocka, pjäxan sitter bara bättre. Ull värmer mycket och dessutom så är det svårt att få en merinoullssocka med minst 75% ull att lukta illa. Försök! Syntetstrumpor får dock en avskyvärd doft efter ca 5 minuter i pjäxan... Vid val av skidstrumpor rekommenderar jag själv SmartWools sockar. Dyra som f*n (220-250kr/st) men grymt fina. Finns på Naturkompaniet bl.a. Pratar vi mellalager så funkar väl vilken fleece som helst. Ha mellalagret med i ryggsäcken och ta bara på dig det när du behöver det. Åker du och toksvettas blir du blöt, och så blir du kall och fryser senare... Att vara [b]TORR[/b] är nyckeln till att hålla en lagom temperatur. Själv tycker jag att fleecen måste ha hel dragkedja. Då kan du snabbt kränga på dig den/ta av dig den utan att böka av hjälm/skidglasögon/solglasögon/jokermössan. Fryser du mycket om benen - köp ett par fleecebyxor. Själv tar jag istället ett par knälånga långkalsonger i en extra storlek utanpå mina vanliga långkalsonger/underställ. (Jag vill ju inte ha dem längre än knälånga p.g.a. pjäxorna...) Hoppas det kan vara till någon nytta. Skriv till mig om jag missat något. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Funktionella skidkläder
Tillbaka
Topp