Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Funktionella skidkläder
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 329702" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har testat en hel del olika material genom åren och har kommit fram till en sak: Gore-Tex är det enda material som man kan vara säker på levererar det som utlovas. Visst finns det andra material som kan vara lika, eller nästan lika bra, men det är alltid en chansning att köpa något annat. NorthFace HyVent, Craft VentAir (superkass), Everest TCS 10k (rätt kass) och 20k (bättre), RipZone ComfortZone 20k, Entrant, FineTex, osv osv i oändlighet. Grundidén är samma som Goretex, men utförandet är sämre. Det KAN funka, men du vet inte om det gör det förrän du verkligen behöver det. Med Goretex vet man vad man får.</p><p></p><p>Det står för mig klart att OM man man ska ha ett vattentätt skalplagg så är Goretex XCR det bästa valet.</p><p></p><p>Frågan som Berggrund, chtur och Borkan tar upp är väl snarare om just vattentätt skal är ett optimalt val för skidåkning eller ej. Jag håller fullständigt med om att det kan diskuteras, men samtidigt är jag för egen del helt på det klara med att det inte finns något annat alternativ för min del när det gäller huvudplagget för skidåkning. Detta efter att ha tagit en vända in i Windstopper, Activent och Windstopper softshell-segmentet och testat det ett tag. För mig fungerade det inte helt enkelt. Det är för dålig tålighet mot vatten. Jag vill ha helt vattentätt. Punkt. </p><p></p><p>Många dagar är en windstopper, eller ett softshellplagg bättre än ett goretexplagg. Det är klart bättre andning och ofta lite mjukare känsla i plagget, vilket ger bättre komfort. På toppturer, eller kortare hiker, ger den bättre andningen en liten längre period av torr komfort. MEN när vädret verkligen visar sin dåliga sida med regn/blötsnö och vind så är man helt borta med den typen av plagg. Jag hör ofta argumentet: </p><p>"Men vadårå, hur ofta åker man skidor i regn?". </p><p>Tillräckligt ofta för att det ska vara en viktig aspekt när man väljer jacka i min värld iaf. </p><p></p><p>Den gångna säsongen hade jag väl åtminstone fem heldagar i spöregn som garanterat hade varit helt bortkastade om jag inte hade haft kläder anpassade för det. Nu blev det istället en förvisso rätt krävande dag, men ändå givande skiddagar. När man som jag jobbar har jag inte råd till att skippa skiddagar pga vädret när jag väl är i bergen.</p><p></p><p>För att fortsätta på ovanstående anslag till resonemang... Alla dagar utan nederbörd är ett vindtätt och väl andande material att föredra framför Goretex, MEN jag har haft några skiddagar med den typen av skalplagg som fick mig att lämna både den kategorin kläder och tanken på att ha två eller flera skal som väljs efter väder. </p><p></p><p>Ponera att du sitter i en alpstuga och spanar upp på berget. Det ser bra ut och solen skiner. Windstopperdag med andra ord. På med grejorna, windstopperjackan och upp på berget. Vid halv tolv syns dom första molnen, halv ett är det mulet och vid ett börjar det snöa och temperaturen stiger. Högt upp i systemet kräker det och sikten är noll. Längre ner är det blötsnö och nere i skogen där man ser något är det regn. En ganska vanlig dag sent i mars eller i april i alperna om lågtrycken kommer från sydlig riktning med andra ord. </p><p></p><p>Alternativen du har är att åka bra snö i totalt flatljus högt upp, köra blötsnö i nästan samma flat på dryga 2 tusen meter, köra skog eller pist nere bland träden i helt ok sikt, eller att packa ihop för dagen och gå och lägga dig i sängen. De allra flesta väljer säkert det sista alternativet, men för egen del så är jag hellre på berget i dåliga förhållanden än inte alls. </p><p></p><p>Med en Windstopperjacka, eller annat väl andande, men inte fullt vattentätt material, börjar du bli småstörigt blöt vid sömmarna efter en halvtimme och efter en timme i hällregn är du dyblöt och börjar kallna rejält. Då är det bara att dra hem. Är du i bortre änden av systemet i det här läget så ligger du risigt till. Ibland måste man ta sig upp på hög höjd för att komma över kammen och ner i den dalen man bor i. Upp på dryga 2,5k och minusgrader. Jackan fryser till och understället är dyngblött. Läpparna börjar bli blåa och vart i helvete är den där jävla liften??? Dimma överallt. Snö, vind, kyla. Händerna kallnar. Du börjar frysa om fötterna. Du ångrar dig att du inte fort som attan smet hem vid minsta tecken på moln. Äntligen hittar man liften upp mot kammen. Fyrstol utan huv... Stelfrusen och med tunnelseende kliver du av liften och känner hur allt under knäna är helt borta. En dryg timme senare är du nere i byn och värmen har kommit tillbaka iaf lite, men du är nu ännu blötare och regnet fortsätter att frenetiskt strömma från himlen. Ajajaj, där gick skidbussen. En timme till nästa och affärerna har stängt. Bara att slå sig ner på bänken och vänta då alltså... Morgonen efter sitter halsvärken och förkylningen där den ska och du lovar stilla dig själv att aldrig mer åka skidor om det inte är sol och varmare än fem minus. </p><p></p><p>Nu spolar vi tillbaka bandet till den första regndroppen och ersätter windstoppern med ett Goretexskal. Du drar du upp dragkedjan i kragen, fäller upp huvan och åker vidare utan större irritation, förutom att gogglesen saggar igen lite. Det blir ett par riktigt bra piståk nere där sikten är bra. Regnet fortsätter och ni söker er upp mot toppen, bara för att konstatera att sikten är obefintlig. Ner mot lägre höjd igen. Snögränsen sjunker. Regnet övergår i fluff nästan hela vägen ner till byn. Skogen fyller på. Jävlarns vad fint det är att studsa ner bland lite granar. Det matas på i allt bättre snö resten av dagen och du hinner lagom med sista kabinen bort mot hemmabyn. Vilken skiddag! </p><p></p><p>Jag vill ha ett skalplagg som alltid fungerar. Jackan åker alltid med, oavsett om det är tjugo minus eller fem plus och dags för turande. Det som är under anpassas efter förhållanden, men med skalet vet jag att jag klarar av allt som kan tänkas dyka upp. Ett bra underställ är helt centralt, precis som Noljas och flera andra nämner. </p><p></p><p>Diskussionen om andningsfunktionen på Goretexplagg under hård ansträngning (typ gå/hike/tur) är för min del ganska ointressant. Jag är väldigt varm av mig och redan efter någon kvarts gång/klättring blir jag så svettig att det droppar konstant från hakan. Andningen är, oavsett om det är Gore-Tex, Windstopper eller en gammal sketen täckjacka, inte ens i närheten av att räcka till. Det enda som funkar är att ta av sig i enbart underställ varma dagar, eller en vanlig fullzipfleece utan vindskydd om det är kallt. Jackan sätter jag nästan alltid på ryggan om det ska hikas. Är det riktigt blåsigt och jävligt brukar jag ha jackan halvt knäppt och full ventilation öppen. </p><p></p><p>När man kommer upp på toppen, eller fram till insteget så åker jackan på och då är jag så gott som alltid i princip dyblöt av svett, trots att jag har gått upp i understället. Här kommer Goretexens bästa egenskap fram. Sätter man på sig jackan i det här skicket och sen ägnar sig åt lite lugnare verksamhet ett tag, typ åkning menar jag då, så är man helt torr och behaglig igen efter bara kanske tio minuter. Under åkdagar med mycket varierande intensitetsgrad (dvs typ nästan alla dagar i alpmiljö) fungerar Gortex ypperligt. För rent turande är det naturligtvis bättre med något med bättre andning, men då skulle jag nog ändå lägga en ett Pacliteskal i ryggan som extra säkerhet. </p><p></p><p>Det finns ju andra alternativ, som tex Klättermusens material med behandlad bomull eller vad det nu är. Det kräver underhåll med impregnering och annat för att fungera och man kan ge sig fasen på att man har missat det just den dagen man behöver det som mest. </p><p>Nej, för min del är det Goretex XCR som gäller. Jag gillar inte att betala för märken i andra sammanhang, men efter några bottennapp på vägen så är jag faktiskt beredd att göra det i det här fallet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 329702, member: 12152"] Jag har testat en hel del olika material genom åren och har kommit fram till en sak: Gore-Tex är det enda material som man kan vara säker på levererar det som utlovas. Visst finns det andra material som kan vara lika, eller nästan lika bra, men det är alltid en chansning att köpa något annat. NorthFace HyVent, Craft VentAir (superkass), Everest TCS 10k (rätt kass) och 20k (bättre), RipZone ComfortZone 20k, Entrant, FineTex, osv osv i oändlighet. Grundidén är samma som Goretex, men utförandet är sämre. Det KAN funka, men du vet inte om det gör det förrän du verkligen behöver det. Med Goretex vet man vad man får. Det står för mig klart att OM man man ska ha ett vattentätt skalplagg så är Goretex XCR det bästa valet. Frågan som Berggrund, chtur och Borkan tar upp är väl snarare om just vattentätt skal är ett optimalt val för skidåkning eller ej. Jag håller fullständigt med om att det kan diskuteras, men samtidigt är jag för egen del helt på det klara med att det inte finns något annat alternativ för min del när det gäller huvudplagget för skidåkning. Detta efter att ha tagit en vända in i Windstopper, Activent och Windstopper softshell-segmentet och testat det ett tag. För mig fungerade det inte helt enkelt. Det är för dålig tålighet mot vatten. Jag vill ha helt vattentätt. Punkt. Många dagar är en windstopper, eller ett softshellplagg bättre än ett goretexplagg. Det är klart bättre andning och ofta lite mjukare känsla i plagget, vilket ger bättre komfort. På toppturer, eller kortare hiker, ger den bättre andningen en liten längre period av torr komfort. MEN när vädret verkligen visar sin dåliga sida med regn/blötsnö och vind så är man helt borta med den typen av plagg. Jag hör ofta argumentet: "Men vadårå, hur ofta åker man skidor i regn?". Tillräckligt ofta för att det ska vara en viktig aspekt när man väljer jacka i min värld iaf. Den gångna säsongen hade jag väl åtminstone fem heldagar i spöregn som garanterat hade varit helt bortkastade om jag inte hade haft kläder anpassade för det. Nu blev det istället en förvisso rätt krävande dag, men ändå givande skiddagar. När man som jag jobbar har jag inte råd till att skippa skiddagar pga vädret när jag väl är i bergen. För att fortsätta på ovanstående anslag till resonemang... Alla dagar utan nederbörd är ett vindtätt och väl andande material att föredra framför Goretex, MEN jag har haft några skiddagar med den typen av skalplagg som fick mig att lämna både den kategorin kläder och tanken på att ha två eller flera skal som väljs efter väder. Ponera att du sitter i en alpstuga och spanar upp på berget. Det ser bra ut och solen skiner. Windstopperdag med andra ord. På med grejorna, windstopperjackan och upp på berget. Vid halv tolv syns dom första molnen, halv ett är det mulet och vid ett börjar det snöa och temperaturen stiger. Högt upp i systemet kräker det och sikten är noll. Längre ner är det blötsnö och nere i skogen där man ser något är det regn. En ganska vanlig dag sent i mars eller i april i alperna om lågtrycken kommer från sydlig riktning med andra ord. Alternativen du har är att åka bra snö i totalt flatljus högt upp, köra blötsnö i nästan samma flat på dryga 2 tusen meter, köra skog eller pist nere bland träden i helt ok sikt, eller att packa ihop för dagen och gå och lägga dig i sängen. De allra flesta väljer säkert det sista alternativet, men för egen del så är jag hellre på berget i dåliga förhållanden än inte alls. Med en Windstopperjacka, eller annat väl andande, men inte fullt vattentätt material, börjar du bli småstörigt blöt vid sömmarna efter en halvtimme och efter en timme i hällregn är du dyblöt och börjar kallna rejält. Då är det bara att dra hem. Är du i bortre änden av systemet i det här läget så ligger du risigt till. Ibland måste man ta sig upp på hög höjd för att komma över kammen och ner i den dalen man bor i. Upp på dryga 2,5k och minusgrader. Jackan fryser till och understället är dyngblött. Läpparna börjar bli blåa och vart i helvete är den där jävla liften??? Dimma överallt. Snö, vind, kyla. Händerna kallnar. Du börjar frysa om fötterna. Du ångrar dig att du inte fort som attan smet hem vid minsta tecken på moln. Äntligen hittar man liften upp mot kammen. Fyrstol utan huv... Stelfrusen och med tunnelseende kliver du av liften och känner hur allt under knäna är helt borta. En dryg timme senare är du nere i byn och värmen har kommit tillbaka iaf lite, men du är nu ännu blötare och regnet fortsätter att frenetiskt strömma från himlen. Ajajaj, där gick skidbussen. En timme till nästa och affärerna har stängt. Bara att slå sig ner på bänken och vänta då alltså... Morgonen efter sitter halsvärken och förkylningen där den ska och du lovar stilla dig själv att aldrig mer åka skidor om det inte är sol och varmare än fem minus. Nu spolar vi tillbaka bandet till den första regndroppen och ersätter windstoppern med ett Goretexskal. Du drar du upp dragkedjan i kragen, fäller upp huvan och åker vidare utan större irritation, förutom att gogglesen saggar igen lite. Det blir ett par riktigt bra piståk nere där sikten är bra. Regnet fortsätter och ni söker er upp mot toppen, bara för att konstatera att sikten är obefintlig. Ner mot lägre höjd igen. Snögränsen sjunker. Regnet övergår i fluff nästan hela vägen ner till byn. Skogen fyller på. Jävlarns vad fint det är att studsa ner bland lite granar. Det matas på i allt bättre snö resten av dagen och du hinner lagom med sista kabinen bort mot hemmabyn. Vilken skiddag! Jag vill ha ett skalplagg som alltid fungerar. Jackan åker alltid med, oavsett om det är tjugo minus eller fem plus och dags för turande. Det som är under anpassas efter förhållanden, men med skalet vet jag att jag klarar av allt som kan tänkas dyka upp. Ett bra underställ är helt centralt, precis som Noljas och flera andra nämner. Diskussionen om andningsfunktionen på Goretexplagg under hård ansträngning (typ gå/hike/tur) är för min del ganska ointressant. Jag är väldigt varm av mig och redan efter någon kvarts gång/klättring blir jag så svettig att det droppar konstant från hakan. Andningen är, oavsett om det är Gore-Tex, Windstopper eller en gammal sketen täckjacka, inte ens i närheten av att räcka till. Det enda som funkar är att ta av sig i enbart underställ varma dagar, eller en vanlig fullzipfleece utan vindskydd om det är kallt. Jackan sätter jag nästan alltid på ryggan om det ska hikas. Är det riktigt blåsigt och jävligt brukar jag ha jackan halvt knäppt och full ventilation öppen. När man kommer upp på toppen, eller fram till insteget så åker jackan på och då är jag så gott som alltid i princip dyblöt av svett, trots att jag har gått upp i understället. Här kommer Goretexens bästa egenskap fram. Sätter man på sig jackan i det här skicket och sen ägnar sig åt lite lugnare verksamhet ett tag, typ åkning menar jag då, så är man helt torr och behaglig igen efter bara kanske tio minuter. Under åkdagar med mycket varierande intensitetsgrad (dvs typ nästan alla dagar i alpmiljö) fungerar Gortex ypperligt. För rent turande är det naturligtvis bättre med något med bättre andning, men då skulle jag nog ändå lägga en ett Pacliteskal i ryggan som extra säkerhet. Det finns ju andra alternativ, som tex Klättermusens material med behandlad bomull eller vad det nu är. Det kräver underhåll med impregnering och annat för att fungera och man kan ge sig fasen på att man har missat det just den dagen man behöver det som mest. Nej, för min del är det Goretex XCR som gäller. Jag gillar inte att betala för märken i andra sammanhang, men efter några bottennapp på vägen så är jag faktiskt beredd att göra det i det här fallet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Funktionella skidkläder
Tillbaka
Topp