Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Funktionella skidkläder
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zodah" data-source="post: 330022" data-attributes="member: 48783"><p>Instämmer med övriga om att detta är en tråd sådan som trådar skall vara. Tack för det!</p><p></p><p>Skall försöka svara på tompan14s frågor</p><p></p><p>Jag använder Norröna Lofoten-jacka och Haglöfs-byxa. Byxan går upp på bröstet och på ryggen och båda plaggen är GoreTex. Norrönan är GoreTex XCR. Goretex är solklar vinnare om man väger in blöta stunder i kombination med blåst. jag svettas lätt och mkt och svett i kombo med regn och blåst kräver vind och vattenskydd. I alla fall tycker jag det.</p><p></p><p>Byxorna har jag haft i flera år, säkert 4 kanske mer. De är 2 lagers, dvs med ett slags nät som innefoder. Jag kör alltid med endast underställ och byxa. Har bara fryst 1 gång (i regn som fryste till is på byxorna när jag satt i en 10min lång lift utan visir). Kan sitta i vatten utan att det går igenom. Blir man väldigt varm drar man upp dragkedjan längst nere vid foten en bit. Dargkedjan går för övrigt hela vägen upp till midjan. Användbart emellanåt, framför allt vid hiking.</p><p></p><p>Jackan är 1 år gammal och denna valdes då den är enkel, stilren och hyffsat ovanlig (se även ovan för fler fördelar). Snölåset går att ta bort och vips så har du en allround skaljacka. Jag varierar med att ha endast underställ och jacka eller i kombination med en fleece de kalla stunderna. Fleecen åker av och in i ryggan då det blir för varmt eller svettigt. Viktigt med ventilation under armarna, vilket denna jacka har. (Liten nackdel med jackan, luva och jacka är en del dvs finns ingen krage men det löser jag med en "tubhalsduk")</p><p></p><p>Jag föredrar GoreTex skalplagg för att:</p><p></p><p>1. det enda material som levererar i blötsnö, regn, vind och annat jobbigt som kan drabba en på berget</p><p>2. Andas bra. Tillräckligt bra för att fungera den mesta tiden. </p><p>3. I kombo med varianter av fleece, underställ och halsdukar har du en jacka och byxa som du kan variera efter behov. </p><p></p><p>= ett plagg för samtliga aktiviteter</p><p></p><p></p><p></p><p>Tillägg, jag gör inte mkt toppturer vilket skall vägas in i mitt resonemang.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zodah, post: 330022, member: 48783"] Instämmer med övriga om att detta är en tråd sådan som trådar skall vara. Tack för det! Skall försöka svara på tompan14s frågor Jag använder Norröna Lofoten-jacka och Haglöfs-byxa. Byxan går upp på bröstet och på ryggen och båda plaggen är GoreTex. Norrönan är GoreTex XCR. Goretex är solklar vinnare om man väger in blöta stunder i kombination med blåst. jag svettas lätt och mkt och svett i kombo med regn och blåst kräver vind och vattenskydd. I alla fall tycker jag det. Byxorna har jag haft i flera år, säkert 4 kanske mer. De är 2 lagers, dvs med ett slags nät som innefoder. Jag kör alltid med endast underställ och byxa. Har bara fryst 1 gång (i regn som fryste till is på byxorna när jag satt i en 10min lång lift utan visir). Kan sitta i vatten utan att det går igenom. Blir man väldigt varm drar man upp dragkedjan längst nere vid foten en bit. Dargkedjan går för övrigt hela vägen upp till midjan. Användbart emellanåt, framför allt vid hiking. Jackan är 1 år gammal och denna valdes då den är enkel, stilren och hyffsat ovanlig (se även ovan för fler fördelar). Snölåset går att ta bort och vips så har du en allround skaljacka. Jag varierar med att ha endast underställ och jacka eller i kombination med en fleece de kalla stunderna. Fleecen åker av och in i ryggan då det blir för varmt eller svettigt. Viktigt med ventilation under armarna, vilket denna jacka har. (Liten nackdel med jackan, luva och jacka är en del dvs finns ingen krage men det löser jag med en "tubhalsduk") Jag föredrar GoreTex skalplagg för att: 1. det enda material som levererar i blötsnö, regn, vind och annat jobbigt som kan drabba en på berget 2. Andas bra. Tillräckligt bra för att fungera den mesta tiden. 3. I kombo med varianter av fleece, underställ och halsdukar har du en jacka och byxa som du kan variera efter behov. = ett plagg för samtliga aktiviteter Tillägg, jag gör inte mkt toppturer vilket skall vägas in i mitt resonemang. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Funktionella skidkläder
Tillbaka
Topp