Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Funshapes og "plog"-effekt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 900438" data-attributes="member: 46762"><p>Min personliga definition av funshape är en skida där man dragit in skärningen i brättena i kombination med rocker/spann/rocker för att få en så trevlig skida så ofta som möjligt. Dessa egenskaper ska göra att skidan blir roligare i pist, skog och park jämfört med en vanlig puderskida med lång effektiv kant.</p><p></p><p>Fråga två tycker jag är relativt lättlöst. Det är def. inte på grund av pintail som plogeffekten uppstår. Med mycket pintail kan man ha en platt och styv framdel som inte riskerar att sjunka... Om det är för kraftig pintail som skulle vara orsaken skulle bromsandet uppstå nära pjäxorna. Detta är knappast vad som menas med plogning och gör inte att man "går över styret"...</p><p></p><p>Plogning är et resultat av ett brätte som flexar för mycket vilket kan bero på en kombination av överdimensionerad rocker, flex eller bredd... Är två av dessa "för extrema" anser jag att risken för plogning är stor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 900438, member: 46762"] Min personliga definition av funshape är en skida där man dragit in skärningen i brättena i kombination med rocker/spann/rocker för att få en så trevlig skida så ofta som möjligt. Dessa egenskaper ska göra att skidan blir roligare i pist, skog och park jämfört med en vanlig puderskida med lång effektiv kant. Fråga två tycker jag är relativt lättlöst. Det är def. inte på grund av pintail som plogeffekten uppstår. Med mycket pintail kan man ha en platt och styv framdel som inte riskerar att sjunka... Om det är för kraftig pintail som skulle vara orsaken skulle bromsandet uppstå nära pjäxorna. Detta är knappast vad som menas med plogning och gör inte att man "går över styret"... Plogning är et resultat av ett brätte som flexar för mycket vilket kan bero på en kombination av överdimensionerad rocker, flex eller bredd... Är två av dessa "för extrema" anser jag att risken för plogning är stor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Funshapes og "plog"-effekt
Tillbaka
Topp