Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Funshapes og "plog"-effekt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 900457" data-attributes="member: 32948"><p>Jag kan skriva under på den! </p><p></p><p></p><p></p><p>Pintail = BÄTTRE flyt, MINDRE plog - enligt mig. En skida med "funshape" kan inte ha så mycket pintail, för då man gör tailen smalare försvinner lite skärningsradie. </p><p></p><p>Enligt mig så beror bromseffekten på att tiprockern måste göras lite brantare - för att tippen inte ska bli för hooky i pist / på hårt underlag. </p><p></p><p>För er som inte provat "funshape" - eller bara ännu inte upplevt fenomenet, så anser jag att problemet är en bagatell. En skida med "funshape" kommer vara en grym allroundskida om man gillar att åka runt och lattja, och har en lekfull åkstil (eller gillar att carva mycket). Jämfört med de allra fetaste skidorna, kommer den givetvis ha något litet minus - bland annat får den en liten plog-effekt i puder. </p><p></p><p>Jag antar att skidåkare som gillar att brassa på märker av plogeffekten mer, och mer tekniska/lekfulla åkare märker av den en smula mindre. (Men det är en gissning från mig - som heller inte har provat alla märken och modeller)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 900457, member: 32948"] Jag kan skriva under på den! Pintail = BÄTTRE flyt, MINDRE plog - enligt mig. En skida med "funshape" kan inte ha så mycket pintail, för då man gör tailen smalare försvinner lite skärningsradie. Enligt mig så beror bromseffekten på att tiprockern måste göras lite brantare - för att tippen inte ska bli för hooky i pist / på hårt underlag. För er som inte provat "funshape" - eller bara ännu inte upplevt fenomenet, så anser jag att problemet är en bagatell. En skida med "funshape" kommer vara en grym allroundskida om man gillar att åka runt och lattja, och har en lekfull åkstil (eller gillar att carva mycket). Jämfört med de allra fetaste skidorna, kommer den givetvis ha något litet minus - bland annat får den en liten plog-effekt i puder. Jag antar att skidåkare som gillar att brassa på märker av plogeffekten mer, och mer tekniska/lekfulla åkare märker av den en smula mindre. (Men det är en gissning från mig - som heller inte har provat alla märken och modeller) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Funshapes og "plog"-effekt
Tillbaka
Topp