Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Funshapes og "plog"-effekt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 900500" data-attributes="member: 33485"><p>Jag tror nog att både form, flex, storlek och rockerprofil har en relativt stor inverkan. Är det ena inte i harmoni med det andra så uppstår en bromsande effekt.</p><p></p><p>Ponera att en skida är mjuk i nosen med en moderat rockerprofil, borde därmed inte vara några som helst problem men lägger du till att "nosarean" är stor och har en väldigt skarp vinkel (som ovan nämnda XXL) så kommer den att bromsa. Den kommer kasta dig framåt vid en centrerad landning där du av någon anledning sjunker ner en bit i snön. Skulle du ta bort en av tidigare nämnda egenskaper skulle effekten minska, ta bort två och "problemet" är eliminerat.</p><p></p><p>Det är dock främst ett problem vid landningar och "skärande" (nu är det ju inte det men liknande teknik används) svängar i tredimensionell snö där man lägger ett högt tryck långt fram på skidan i ingången på sväng.</p><p></p><p>Det hela är ganska enkelt egentligen, ju större area du har som jobbar mot färdriktningen dessto större bromsverkan blir det.</p><p></p><p>Funshapes för mig är det mesta som inte har en traditionell form. Hade begreppet funnits under skärningens intåg hade "carvingskidan" säkerligen kallats funshape också, numer klassar jag den som traditionell.</p><p></p><p>Pintail kan ge en bromsande effekt men den borde inte (borde inte då jag har liten erfarenhet av pintails, landa baklänges är alldeles för kul) störa åkaren i samma utsträckning då eventuell bromsverkan sker under foten, vilket snarare skulle kunna hjälpa åkaren i olika situationer. </p><p></p><p>min halvpeng</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 900500, member: 33485"] Jag tror nog att både form, flex, storlek och rockerprofil har en relativt stor inverkan. Är det ena inte i harmoni med det andra så uppstår en bromsande effekt. Ponera att en skida är mjuk i nosen med en moderat rockerprofil, borde därmed inte vara några som helst problem men lägger du till att "nosarean" är stor och har en väldigt skarp vinkel (som ovan nämnda XXL) så kommer den att bromsa. Den kommer kasta dig framåt vid en centrerad landning där du av någon anledning sjunker ner en bit i snön. Skulle du ta bort en av tidigare nämnda egenskaper skulle effekten minska, ta bort två och "problemet" är eliminerat. Det är dock främst ett problem vid landningar och "skärande" (nu är det ju inte det men liknande teknik används) svängar i tredimensionell snö där man lägger ett högt tryck långt fram på skidan i ingången på sväng. Det hela är ganska enkelt egentligen, ju större area du har som jobbar mot färdriktningen dessto större bromsverkan blir det. Funshapes för mig är det mesta som inte har en traditionell form. Hade begreppet funnits under skärningens intåg hade "carvingskidan" säkerligen kallats funshape också, numer klassar jag den som traditionell. Pintail kan ge en bromsande effekt men den borde inte (borde inte då jag har liten erfarenhet av pintails, landa baklänges är alldeles för kul) störa åkaren i samma utsträckning då eventuell bromsverkan sker under foten, vilket snarare skulle kunna hjälpa åkaren i olika situationer. min halvpeng [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Funshapes og "plog"-effekt
Tillbaka
Topp