Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Funshapes og "plog"-effekt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="SiSt" data-source="post: 900536" data-attributes="member: 68917"><p>Det er klart en myk ski vil ha en tendens til å bremse mer i pudder ettersom den får en brattere vinkel mot snøen når du legger vekt på den, særlig ved frem/midt -montering eller en foroverlent kjørestil.</p><p></p><p>Det er komplekse sammenhenger vi forsøker å beskrive her, men tendensen vil forverres ved lave hastigheter (pga at du synker dypere ned i snøen), dyp snø (ditto), myke tupper (pga vinkel mot underlaget), bratte tupper (ditto). En stiv, lav tupp vil skjære gjennom heller enn å løftes, men vil ha en tendens til å kunne dykke og vil ikke gi like mye løft som en brattere tupp.</p><p></p><p>Selv har jeg opplevd dette på et par Katana i 183 (for kort og myk for meg), og med et par Praxis pow av tidlig årgang, selv om den er ganske stiv i tuppene. (Brattere tupper enn nåværende modeller, smal tupp gir relativt sett lite løft.)</p><p></p><p>Pintail-problemet tror jeg heller kan skyldes at mange lager pintails med veldig kort radie i framskien og/eller ekstremt kort tail. (Man må ha kort tail dersom man skal lage en pintail uten variabel radius.)</p><p></p><p>Forholdet mellom "bremsekraft" og løft blir forresten et sinus-cosinus forhold relativt til vinkelen mellom skiens fartsretning og snøen. Dersom du kommer over 45 grader er bremsekraften større enn løftet.</p><p></p><p>Funshape?</p><p></p><p>5-punkts-ski? (Liker ikke denne da den er knyttet til Armada sine "patenter", og fordi det er vanskelig å definere hvor punkt nummer 1 og 5 skal måles.)</p><p></p><p>Ski med taper i tupp og tail?</p><p></p><p>Moderne frikjøringsski? (Ikke helt dekkende, særlig ettersom taper og rocker finnes på ski som er mange tusen år gamle.) </p><p></p><p>Det er vel heller ikke noe med "funshape" som tilsier at den <strong>må</strong> ha kort radie? Selv liker jeg meg dårlig på ski som har radius under ~20m...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="SiSt, post: 900536, member: 68917"] Det er klart en myk ski vil ha en tendens til å bremse mer i pudder ettersom den får en brattere vinkel mot snøen når du legger vekt på den, særlig ved frem/midt -montering eller en foroverlent kjørestil. Det er komplekse sammenhenger vi forsøker å beskrive her, men tendensen vil forverres ved lave hastigheter (pga at du synker dypere ned i snøen), dyp snø (ditto), myke tupper (pga vinkel mot underlaget), bratte tupper (ditto). En stiv, lav tupp vil skjære gjennom heller enn å løftes, men vil ha en tendens til å kunne dykke og vil ikke gi like mye løft som en brattere tupp. Selv har jeg opplevd dette på et par Katana i 183 (for kort og myk for meg), og med et par Praxis pow av tidlig årgang, selv om den er ganske stiv i tuppene. (Brattere tupper enn nåværende modeller, smal tupp gir relativt sett lite løft.) Pintail-problemet tror jeg heller kan skyldes at mange lager pintails med veldig kort radie i framskien og/eller ekstremt kort tail. (Man må ha kort tail dersom man skal lage en pintail uten variabel radius.) Forholdet mellom "bremsekraft" og løft blir forresten et sinus-cosinus forhold relativt til vinkelen mellom skiens fartsretning og snøen. Dersom du kommer over 45 grader er bremsekraften større enn løftet. Funshape? 5-punkts-ski? (Liker ikke denne da den er knyttet til Armada sine "patenter", og fordi det er vanskelig å definere hvor punkt nummer 1 og 5 skal måles.) Ski med taper i tupp og tail? Moderne frikjøringsski? (Ikke helt dekkende, særlig ettersom taper og rocker finnes på ski som er mange tusen år gamle.) Det er vel heller ikke noe med "funshape" som tilsier at den [b]må[/b] ha kort radie? Selv liker jeg meg dårlig på ski som har radius under ~20m... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Funshapes og "plog"-effekt
Tillbaka
Topp