Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Fynda pistskidor och pjäxor nu?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1204039" data-attributes="member: 83225"><p>Det beror helt på hur du vill att de där procenten i offpisten ska vara? Du tappar mer i offpistprestanda om du går ner mycket i bredd och form än vad du tappar i pistprestanda genom att ha typ den bredden. Visst, du kan gå ner till 85 också utan att tappa alldeles för mycket offpistprestanda (gissar jag på, jag har inte åkt på smalare skidor än 93 mm, mer än enstaka åk, sen jag började åka ordentligt för 15 år sen) men jag tror inte att du vinner jättemycket i pisten. Sen innan nån går loss helt här så finns det väldigt olika typer av pistprestanda att ta hänsyn till också. Ska du åka balkad pist i maxfart runt käppar så faller mitt påstående helt. Då kommer allt över 70mm i midjan att tappa enormt. Men om du ska åka normal semiuppkörd svensk-/alppist så stämmer mitt påstående.</p><p></p><p>Sen finns det skidor runt 90 mm som är breddade pistskidor och det finns skidor i den bredden som är mer allsidiga i konstruktionen. En kompis t.ex. åker på Head Monster 88 när det vankas piståkning. Jag åker Enforcer 93. Det är bara 5mm i skillnad på midjebredd men skidorna är som natt och dag ändå. Monster är en svintung pistskida som går som ett tåg i pisten och kräver massa kraft men när den får det är den sjukt stabil. Enforcern Går att stå på vettigt med i pisten (jag tror inte att den kommer nå toppfart innan du gör det) men går också att mysåka omkring på. Monstern går att köra ännu fortare men du kan inte mysåka på den. Det var bara en liten avstickare för att förklara att man inte ska stirra sig blind på bredden utan att formen också är ännu viktigare många gånger</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1204039, member: 83225"] Det beror helt på hur du vill att de där procenten i offpisten ska vara? Du tappar mer i offpistprestanda om du går ner mycket i bredd och form än vad du tappar i pistprestanda genom att ha typ den bredden. Visst, du kan gå ner till 85 också utan att tappa alldeles för mycket offpistprestanda (gissar jag på, jag har inte åkt på smalare skidor än 93 mm, mer än enstaka åk, sen jag började åka ordentligt för 15 år sen) men jag tror inte att du vinner jättemycket i pisten. Sen innan nån går loss helt här så finns det väldigt olika typer av pistprestanda att ta hänsyn till också. Ska du åka balkad pist i maxfart runt käppar så faller mitt påstående helt. Då kommer allt över 70mm i midjan att tappa enormt. Men om du ska åka normal semiuppkörd svensk-/alppist så stämmer mitt påstående. Sen finns det skidor runt 90 mm som är breddade pistskidor och det finns skidor i den bredden som är mer allsidiga i konstruktionen. En kompis t.ex. åker på Head Monster 88 när det vankas piståkning. Jag åker Enforcer 93. Det är bara 5mm i skillnad på midjebredd men skidorna är som natt och dag ändå. Monster är en svintung pistskida som går som ett tåg i pisten och kräver massa kraft men när den får det är den sjukt stabil. Enforcern Går att stå på vettigt med i pisten (jag tror inte att den kommer nå toppfart innan du gör det) men går också att mysåka omkring på. Monstern går att köra ännu fortare men du kan inte mysåka på den. Det var bara en liten avstickare för att förklara att man inte ska stirra sig blind på bredden utan att formen också är ännu viktigare många gånger [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Fynda pistskidor och pjäxor nu?
Tillbaka
Topp