Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fyra försäsongshelger i ord - skidtest 2010
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 604942" data-attributes="member: 12152"><p>Liksom förra året så har jag tagit hjälp av två mycket goda skidkompisar i form av min tvillingbror Markus (MarkusO på Fr) och Jon “Kryss-Jon" Ramstedt (xJONx på Fr). Testresultaten har skrivits direkt efter varje helg och sen har jag (MnO) sammanfattat det hela i en mer löpande text i samråd med de övriga två. Respektive teståkares åsikt har vägts samman till ett utlåtande. I många fall är vi helt överrens om testskidorna. I andra fall går åsikterna isär, vilket i så fall framgår under respektive skida. </p><p></p><p>Fokus har i år fullt ut legat på offpist- och allroundskidor. Utbudet på testhelgerna är enormt och det är omöjligt att även hinna åka igenom pistskidor. Jag själv och mina testkollegor har mest intresse i offpistskidor och det är därför naturligt att dom får prioritet när man går runt bland tälten. </p><p></p><p>Som vanligt vill jag tillägga att jag, och mina medtestare, är helt vanliga åkare och vi har ingen koppling till något märke och jobbar inte inom skidindustrin på något sätt utan skriver helt fritt enbart i syfte att bidra med förhoppningsvis intressant text på forumet. </p><p></p><p>Bilderna på skidorna kommer från Freerides skiddatabas, eller i enstaka fall från andra källor. </p><p></p><p><em>VIKTIGT! </em></p><p><em>Som alltid i inlägg av den här typen är det viktigt att förstå att kommentarerna om skidorna är baserade på ett begränsat antal teståk i en viss typ av förhållanden. En del av skidorna har åkts vid flera tillfällen och då är bedömningen baserad på ett samlat intryck, men de flesta skidorna har åkts endast under testhelgerna. Det är omöjligt att få en komplett bild av en skidas egenskaper med så lite åkning utan man får ett första intryck som sedan formuleras i ord. Inlägget ska alltså inte ses som ett mångsidigt test och en allenarådande sanning utan som en vägledning. Texten är en beskrivning av hur skidan presterar fristående och i jämförelse med sina konkurrenter i de rådande förhållandena. Jag lämnar helt öppet för läsare att bidra med egna beskrivningar av skidor för att bygga en mer komplett bild.</em> </p><p></p><p>--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- </p><p></p><p><strong>TESTÅKARE: </strong></p><p><strong></strong></p><p><strong>MARTIN OTTOSSON </strong></p><p><strong>Freeridealias:</strong> MnO </p><p><strong>Ålder:</strong> 31år </p><p><strong>Längd:</strong> 181cm </p><p><strong>Vikt:</strong> 76kg </p><p><strong>Testat skidor i:</strong> Tandådalen, Åre och en egen testhelg i Tandådalen 3:e advent (Soul och Icelantic)</p><p><strong>Åkarbeskrivning: </strong></p><p>Författare till inlägget och "testledare" för testgruppen. Sammanställer tankar och åsikter från alla tre inblandade. Jag är 31 år, 181cm lång och väger 77kg. Jag är en gammal säsongare som har tre alpvintrar i bagaget, men de senaste åren har resorna till alperna mätts i veckor istället för månader i samband med att jag har fastnat i jobbträsket. Tekniken är medveten, men oskolad och jag åker med ganska lätta fötter. Efter en ordentlig knäskada för två år sedan saknas fortfarande ett korsband i högerknät, vilket gör att jag helst åker behärskat och med kontroll. Dropp, hopp eller försök till jibbing är en svunnen tid. Det hållar jag inte för längre helt enkelt. Däremot kan jag fortfarande stå på ordentligt när sikten och förhållandena tillåter. Jag föredrar överlag skidor med ganska mjukt flex.</p><p></p><p><strong>MARKUS OTTOSSON </strong></p><p><strong>Freeridealias:</strong> MarkusO </p><p><strong>Ålder:</strong> 31 år </p><p><strong>Längd:</strong> 179cm </p><p><strong>Vikt: </strong>71kg </p><p><strong>Testat skidor i:</strong> Tandådalen, Åre och Hemsedal </p><p><strong>Åkarbeskrivning: </strong></p><p>Tvillingbror till MnO och har i princip samma bakgrund och förutsättningar. Tre säsonger, plus en del månadsprojekt i alpmiljö på meritlistan. Numera också löneslav och begränsat med ledighet. Åker kompakt och stabilt, med en storslalominriktad åkposition. Gillar skogsåkning och tekniska linjer, men undviker även han hopp och dropp i alla former pga knäproblem. Är överlag ärrad av åkningen efter frakturer, ligamentsskador och meniskproblem i båda knäna och är kanske ännu mer än sin bror tvungen att hela tiden behålla kontrollen i åkningen. En rejäl bakvikt en enda gång och säsongen är slut. Mycket pryltekniskt medveten och får ofta agera bollplank till MnO i livsviktiga frågor om skidval och bindningsmekanik. Kan det mesta om orter, snöstatistik och lågtrycksbanor när det gäller alperna. Föredrar oftast lite rakare och stabilare skidor.</p><p> </p><p><strong>JON RAMSTEDT</strong> </p><p><strong>Freeridealias:</strong> xJONx </p><p><strong>Ålder:</strong> 27 år </p><p><strong>Längd: </strong>178cm </p><p><strong>Vikt:</strong> 74kg </p><p><strong>Testat skidor i:</strong> Tandådalen </p><p><strong>Åkarbeskrivning: </strong></p><p>Ständig säsongare som har både Nordamerika och Alperna nednoterat i säsongardagboken. Jon åker samlat och mycket kraftfullt med en synnerligen effektiv teknik. Linjevalen är ofta branta och tekniska och Jon befinner sig åktekniskt på en betydligt högre nivå än de övriga två teståkarna, speciellt utanför pisten. Han hittar alltid nåt att hoppa på och slänger iväg en och annan backflip från klippor när andan faller på. Jon har tävlat i friåkningstävlingar i viss omfattning med god framgång. Kryss-Jon kör sönder fler skidor på en säsong än vad MnO har förbrukat under sin livstid. Kan åka allt med kraft, från rena raceslalomcarvers till långa, hårda friåkningsskidor. Gillar bäst stabila, och inte överdrivet breda friåkningsskidor med moderat rocker. </p><p></p><p><strong>TESTFÖRHÅLLANDEN:</strong></p><p><strong></strong></p><p><strong>Tandådalens skidtestarhelg</strong></p><p>Endast stora backen öppen. Längst upp var branten smal, men nedanför var det full bredd. Underlaget för på lördagen hård bas och lösare partier med rå omogen konstsnö. Det var mycket rullkulor och snön kändes överlag lite för oåkt. Speciellt i branten var det gott om isiga partier, men det fanns också mjukare områden som efterhand omformades till ordentliga pucklar. Under tiden för testet på förmiddagen och en bit in på eftermiddagen var dock inte pucklarna riktigt så stora som dom brukar. Antalet åkare var mycket stort i relation till den åkbara pistytan. Förhållandena var i vanlig ordning mycket krävande, för att inte säga riktigt svåra. Söndagen var lite bättre, iom att snön hade åkts och preparerats mer, men det var fortfarande rejält hårt och svårt. Sikten var ganska dålig och det var svårt, för att inte säga omöjligt att släppa iväg skidorna.</p><p></p><p><strong>Skidtestarhelgen i Hemsedal</strong></p><p>Dålig sikt, lätt snöfall, några minusgrader. I pist var det ett mjukt och snällt natursnöunderlag. Utanför pisten fanns ca 2 decimeter nysnö på djup, ganska mjuk grund där vinden inte kommit åt. Snön var tillräckligt bra för att testa offpistskidor, men ytorna var begränsade så ingen åkning skedde i full fart. All nämnvärd offpiståkning var i skogen. På övriga ytor var sikten för dålig för att man skulle kunna ladda på i åkningen.</p><p></p><p><strong>Snö, test och fest i Åre, Luciahelgen</strong></p><p>Gästrappet och en pist vid VM6:an öppen. Även här enormt mycket folk i förhållande till den yta som var öppen. Gästrappet var bra efter preparering tidigt på morgonen, men förvandlades till en riktigt, riktigt svåråkt gladiatorarena framåt eftermiddagen. Isigt, hårt och puckligt i en salig blandning. Precis som vanligt alltså när det är försäsong. Borta vid VM6:an var det lite snällare snö, men även där blev det slitet efter en stund. Mycket grus och en del större stenar i pisterna gjorde att kanterna slets hårt. De märken som valde att inte slipa skidorna efter varje dag hade en klar nackdel i konkurrensen. </p><p></p><p><strong>Testhelg 2, Tandådalen</strong></p><p>Från skidtestarhelgen till 3:e advent hann SkiStar öppna upp lite mer i Tandådalen. Stora backen var nu bredare och antalet åkare betydligt mindre. I mitten i branten fanns ett större område med ren is. I övrigt var underlaget i princip perfekt konstsnöunderlag med viss natursnöinblandning och ett fåtal slumpmässiga isfläckar. I stängda nerfarter var nysnön ca 30 cm djup, kall och orörd. Tyvärr var grunden lite för dålig för att man skulle kunna åka brantare, men i flackare pister kunde man testa skidorna i lössnö.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 604942, member: 12152"] Liksom förra året så har jag tagit hjälp av två mycket goda skidkompisar i form av min tvillingbror Markus (MarkusO på Fr) och Jon “Kryss-Jon" Ramstedt (xJONx på Fr). Testresultaten har skrivits direkt efter varje helg och sen har jag (MnO) sammanfattat det hela i en mer löpande text i samråd med de övriga två. Respektive teståkares åsikt har vägts samman till ett utlåtande. I många fall är vi helt överrens om testskidorna. I andra fall går åsikterna isär, vilket i så fall framgår under respektive skida. Fokus har i år fullt ut legat på offpist- och allroundskidor. Utbudet på testhelgerna är enormt och det är omöjligt att även hinna åka igenom pistskidor. Jag själv och mina testkollegor har mest intresse i offpistskidor och det är därför naturligt att dom får prioritet när man går runt bland tälten. Som vanligt vill jag tillägga att jag, och mina medtestare, är helt vanliga åkare och vi har ingen koppling till något märke och jobbar inte inom skidindustrin på något sätt utan skriver helt fritt enbart i syfte att bidra med förhoppningsvis intressant text på forumet. Bilderna på skidorna kommer från Freerides skiddatabas, eller i enstaka fall från andra källor. [i]VIKTIGT! Som alltid i inlägg av den här typen är det viktigt att förstå att kommentarerna om skidorna är baserade på ett begränsat antal teståk i en viss typ av förhållanden. En del av skidorna har åkts vid flera tillfällen och då är bedömningen baserad på ett samlat intryck, men de flesta skidorna har åkts endast under testhelgerna. Det är omöjligt att få en komplett bild av en skidas egenskaper med så lite åkning utan man får ett första intryck som sedan formuleras i ord. Inlägget ska alltså inte ses som ett mångsidigt test och en allenarådande sanning utan som en vägledning. Texten är en beskrivning av hur skidan presterar fristående och i jämförelse med sina konkurrenter i de rådande förhållandena. Jag lämnar helt öppet för läsare att bidra med egna beskrivningar av skidor för att bygga en mer komplett bild.[/i] --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- [b]TESTÅKARE: MARTIN OTTOSSON Freeridealias:[/b] MnO [b]Ålder:[/b] 31år [b]Längd:[/b] 181cm [b]Vikt:[/b] 76kg [b]Testat skidor i:[/b] Tandådalen, Åre och en egen testhelg i Tandådalen 3:e advent (Soul och Icelantic) [b]Åkarbeskrivning: [/b] Författare till inlägget och "testledare" för testgruppen. Sammanställer tankar och åsikter från alla tre inblandade. Jag är 31 år, 181cm lång och väger 77kg. Jag är en gammal säsongare som har tre alpvintrar i bagaget, men de senaste åren har resorna till alperna mätts i veckor istället för månader i samband med att jag har fastnat i jobbträsket. Tekniken är medveten, men oskolad och jag åker med ganska lätta fötter. Efter en ordentlig knäskada för två år sedan saknas fortfarande ett korsband i högerknät, vilket gör att jag helst åker behärskat och med kontroll. Dropp, hopp eller försök till jibbing är en svunnen tid. Det hållar jag inte för längre helt enkelt. Däremot kan jag fortfarande stå på ordentligt när sikten och förhållandena tillåter. Jag föredrar överlag skidor med ganska mjukt flex. [b]MARKUS OTTOSSON Freeridealias:[/b] MarkusO [b]Ålder:[/b] 31 år [b]Längd:[/b] 179cm [b]Vikt: [/b]71kg [b]Testat skidor i:[/b] Tandådalen, Åre och Hemsedal [b]Åkarbeskrivning: [/b] Tvillingbror till MnO och har i princip samma bakgrund och förutsättningar. Tre säsonger, plus en del månadsprojekt i alpmiljö på meritlistan. Numera också löneslav och begränsat med ledighet. Åker kompakt och stabilt, med en storslalominriktad åkposition. Gillar skogsåkning och tekniska linjer, men undviker även han hopp och dropp i alla former pga knäproblem. Är överlag ärrad av åkningen efter frakturer, ligamentsskador och meniskproblem i båda knäna och är kanske ännu mer än sin bror tvungen att hela tiden behålla kontrollen i åkningen. En rejäl bakvikt en enda gång och säsongen är slut. Mycket pryltekniskt medveten och får ofta agera bollplank till MnO i livsviktiga frågor om skidval och bindningsmekanik. Kan det mesta om orter, snöstatistik och lågtrycksbanor när det gäller alperna. Föredrar oftast lite rakare och stabilare skidor. [b]JON RAMSTEDT[/b] [b]Freeridealias:[/b] xJONx [b]Ålder:[/b] 27 år [b]Längd: [/b]178cm [b]Vikt:[/b] 74kg [b]Testat skidor i:[/b] Tandådalen [b]Åkarbeskrivning: [/b] Ständig säsongare som har både Nordamerika och Alperna nednoterat i säsongardagboken. Jon åker samlat och mycket kraftfullt med en synnerligen effektiv teknik. Linjevalen är ofta branta och tekniska och Jon befinner sig åktekniskt på en betydligt högre nivå än de övriga två teståkarna, speciellt utanför pisten. Han hittar alltid nåt att hoppa på och slänger iväg en och annan backflip från klippor när andan faller på. Jon har tävlat i friåkningstävlingar i viss omfattning med god framgång. Kryss-Jon kör sönder fler skidor på en säsong än vad MnO har förbrukat under sin livstid. Kan åka allt med kraft, från rena raceslalomcarvers till långa, hårda friåkningsskidor. Gillar bäst stabila, och inte överdrivet breda friåkningsskidor med moderat rocker. [b]TESTFÖRHÅLLANDEN: Tandådalens skidtestarhelg[/b] Endast stora backen öppen. Längst upp var branten smal, men nedanför var det full bredd. Underlaget för på lördagen hård bas och lösare partier med rå omogen konstsnö. Det var mycket rullkulor och snön kändes överlag lite för oåkt. Speciellt i branten var det gott om isiga partier, men det fanns också mjukare områden som efterhand omformades till ordentliga pucklar. Under tiden för testet på förmiddagen och en bit in på eftermiddagen var dock inte pucklarna riktigt så stora som dom brukar. Antalet åkare var mycket stort i relation till den åkbara pistytan. Förhållandena var i vanlig ordning mycket krävande, för att inte säga riktigt svåra. Söndagen var lite bättre, iom att snön hade åkts och preparerats mer, men det var fortfarande rejält hårt och svårt. Sikten var ganska dålig och det var svårt, för att inte säga omöjligt att släppa iväg skidorna. [b]Skidtestarhelgen i Hemsedal[/b] Dålig sikt, lätt snöfall, några minusgrader. I pist var det ett mjukt och snällt natursnöunderlag. Utanför pisten fanns ca 2 decimeter nysnö på djup, ganska mjuk grund där vinden inte kommit åt. Snön var tillräckligt bra för att testa offpistskidor, men ytorna var begränsade så ingen åkning skedde i full fart. All nämnvärd offpiståkning var i skogen. På övriga ytor var sikten för dålig för att man skulle kunna ladda på i åkningen. [b]Snö, test och fest i Åre, Luciahelgen[/b] Gästrappet och en pist vid VM6:an öppen. Även här enormt mycket folk i förhållande till den yta som var öppen. Gästrappet var bra efter preparering tidigt på morgonen, men förvandlades till en riktigt, riktigt svåråkt gladiatorarena framåt eftermiddagen. Isigt, hårt och puckligt i en salig blandning. Precis som vanligt alltså när det är försäsong. Borta vid VM6:an var det lite snällare snö, men även där blev det slitet efter en stund. Mycket grus och en del större stenar i pisterna gjorde att kanterna slets hårt. De märken som valde att inte slipa skidorna efter varje dag hade en klar nackdel i konkurrensen. [b]Testhelg 2, Tandådalen[/b] Från skidtestarhelgen till 3:e advent hann SkiStar öppna upp lite mer i Tandådalen. Stora backen var nu bredare och antalet åkare betydligt mindre. I mitten i branten fanns ett större område med ren is. I övrigt var underlaget i princip perfekt konstsnöunderlag med viss natursnöinblandning och ett fåtal slumpmässiga isfläckar. I stängda nerfarter var nysnön ca 30 cm djup, kall och orörd. Tyvärr var grunden lite för dålig för att man skulle kunna åka brantare, men i flackare pister kunde man testa skidorna i lössnö. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Fyra försäsongshelger i ord - skidtest 2010
Tillbaka
Topp