Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Fysiken bakom skråande
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="linder" data-source="post: 1058514" data-attributes="member: 58560"><p>Jag vill tro att det ligger något i skäret. Inte kanske att det är svårare att hålla men om vi jämför svängradien så ligger den ju oftast på 18-22m på puderskidor och på snowboards under 10.</p><p></p><p>Min parkbräda (Bataleon Airobic 154) har en svängradie på 7.7m och min puderbräda (Bataleon Cameltoe 158) har svängradien 9.1m</p><p></p><p>Jag tänker mig att om man kantar ordentligt på snowboarden så svänger man för mycket och tappar farten så istället för att stå och trycka så blir det att man istället ska "fin"balansera på tå eller häl för att kanta tillräckligt mycket för att skråa men inte kanta för hårt för att svänga för mycket. Men samtidigt kanta för att inte stå plant och glida neråt och tappa höjd.</p><p></p><p></p><p></p><p>Likaså kanske det är enklare att stå på tå och häl än ytter/innersida av foten. Men på skidor kan man ju alltid i stunden ändra vikten mellan vänster och höger för att flytta belastningen. För att göra det lättast och effektivast på snowboard är det hoppa runt till switch som gäller vilket är helt ovärt om det är löst under fötterna :D</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="linder, post: 1058514, member: 58560"] Jag vill tro att det ligger något i skäret. Inte kanske att det är svårare att hålla men om vi jämför svängradien så ligger den ju oftast på 18-22m på puderskidor och på snowboards under 10. Min parkbräda (Bataleon Airobic 154) har en svängradie på 7.7m och min puderbräda (Bataleon Cameltoe 158) har svängradien 9.1m Jag tänker mig att om man kantar ordentligt på snowboarden så svänger man för mycket och tappar farten så istället för att stå och trycka så blir det att man istället ska "fin"balansera på tå eller häl för att kanta tillräckligt mycket för att skråa men inte kanta för hårt för att svänga för mycket. Men samtidigt kanta för att inte stå plant och glida neråt och tappa höjd. Likaså kanske det är enklare att stå på tå och häl än ytter/innersida av foten. Men på skidor kan man ju alltid i stunden ändra vikten mellan vänster och höger för att flytta belastningen. För att göra det lättast och effektivast på snowboard är det hoppa runt till switch som gäller vilket är helt ovärt om det är löst under fötterna :D [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Fysiken bakom skråande
Tillbaka
Topp