Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
G4
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 10816" data-attributes="member: 13245"><p>En av mina käpphästar är att den mest relavanta faktorn vid skidval är vad man är van vid och har kört förut. Denna faktor slår t.ex. åkarens vikt och kunnande på fingrarna rejält (inom rimliga gränser givetvis).</p><p></p><p>I mitt fall har jag kört mycket på riktiga storslalomracinglagg. Dessa har en skärning som är rätt lik G4 (dvs skidans skärningskurva är lik ävwn om bredded skiljer 2cm). Dessa storslalomlagg är dessutom i regel rätt styva. Pga detta och flera andra orsaker går de därför inte in i sväng så lätt som mer friåkningsorienterade lagg dvs allt från friåkningsvarianter av storslalomlagg (typ Völkl P50 RC) till mjuka allroundlagg i medelbreddklass (typ X-Scream).</p><p></p><p>Det som gör att racingåkare ändå går in i sväng snabbare än en friåkare hinner tänka stavisättning är givetvis en mycket, mycket mer aktiv teknik. När friåkaren börjar ge lite tryck på skidans främre innerkant och börjar luta sig lite inåt har tävlingsåkaren redan "kastat" ut skidorna från under kroppen och ligger med all kraft på kanten i ett aggresivt skär. Den här skillnaden betyder att man uppfattar skidor olika.</p><p></p><p>G4 är en skida som har en hel del racing i sig. Jag tycker det är en rätt lättkörd skida som går att åka på många sätt, men en aggresiv storslalomstil funkar verkligen absolut bäst (när det gäller piståkning och liknande, i botenlöst får man givetvis köra på annat sätt). På detta sätt får man ut så mycket kvickhet in i sväng man behöver. Eftersom G41orna desutom är så otroligt förlåtande i skäret kan man till och med satså hårdare i ingången än på storslalomlaggen.</p><p></p><p>Alltså, ligger man inte på som ett jehu är kanske 198orna segare in i sväng. Jag har dock aldrig tänkt på detta när jag åkt dem och kan därför inte uttala mig helt säkert.</p><p></p><p>HWC HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 10816, member: 13245"] En av mina käpphästar är att den mest relavanta faktorn vid skidval är vad man är van vid och har kört förut. Denna faktor slår t.ex. åkarens vikt och kunnande på fingrarna rejält (inom rimliga gränser givetvis). I mitt fall har jag kört mycket på riktiga storslalomracinglagg. Dessa har en skärning som är rätt lik G4 (dvs skidans skärningskurva är lik ävwn om bredded skiljer 2cm). Dessa storslalomlagg är dessutom i regel rätt styva. Pga detta och flera andra orsaker går de därför inte in i sväng så lätt som mer friåkningsorienterade lagg dvs allt från friåkningsvarianter av storslalomlagg (typ Völkl P50 RC) till mjuka allroundlagg i medelbreddklass (typ X-Scream). Det som gör att racingåkare ändå går in i sväng snabbare än en friåkare hinner tänka stavisättning är givetvis en mycket, mycket mer aktiv teknik. När friåkaren börjar ge lite tryck på skidans främre innerkant och börjar luta sig lite inåt har tävlingsåkaren redan "kastat" ut skidorna från under kroppen och ligger med all kraft på kanten i ett aggresivt skär. Den här skillnaden betyder att man uppfattar skidor olika. G4 är en skida som har en hel del racing i sig. Jag tycker det är en rätt lättkörd skida som går att åka på många sätt, men en aggresiv storslalomstil funkar verkligen absolut bäst (när det gäller piståkning och liknande, i botenlöst får man givetvis köra på annat sätt). På detta sätt får man ut så mycket kvickhet in i sväng man behöver. Eftersom G41orna desutom är så otroligt förlåtande i skäret kan man till och med satså hårdare i ingången än på storslalomlaggen. Alltså, ligger man inte på som ett jehu är kanske 198orna segare in i sväng. Jag har dock aldrig tänkt på detta när jag åkt dem och kan därför inte uttala mig helt säkert. HWC HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
G4
Tillbaka
Topp