Jag håller inte riktigt med om att plasten blir mjukare med åren. Givetvis beror det på vilken plast det är i pjäxorna och hur den behandlas,men jag tycker mig snarare, liksom Ace, ha märkt att pjäxorna blivit hårdare.
Det finns flera själ att behålla de gamla pjäxorna. Det första är givetvis att är glad att man har skal som passar ens stil och fot. Kanske har man dessutom lagt ned åtskillig tid på att modifiera dem, flyttat spännen, nitat om karvat, skruvat och stått i. Själv har jag två gånger efter mina Tii köpt nya skal och provåkt en del, men inte riktigt hittat känslan i dem. Därför slutade det hela med att jag köpte upp alla fräscha Tii-skal (av rätt variant) och nu hoppas att de håller ett tag. Eftersom jag desutom är otroligt fäst vid mina innerskor (Strolz) och anser att detta är kanske det bästa köpet jag någonsin gjort, alla kategorier, skulle det bli rätt dyrt att köpa nya pjäxor, för dyrt. Alltså, så länge mina innerskor håller (ytterskalen kommer nog räcka ett 5-10 år till) behåller jag mina gamla Lange. Efter det har jag dessutom troligen hoppat upp ett par löneklasser här på bygget och kan ha råd att satsa på ett par nya pjuck. Trots allt, utvecklingen har väl knappast gått bakåt och med lite jobb hittar man nog något som passar.
En anekdot: Ingemar Stenmark körde nästan hela sin karriär på samma modell av Caber. Denna modell gick ganska tidigt ur tiden och slutade produceras. Inemar hade dock givetvis ett ansenligt lager, men till slut to även detta lager slut och de sista kvarvarade paren blev mer och mer slitna. Caber ville naturligtvis hellre att Ingmar skulle stoltsera med deras nya flaggskepp, men efter tillräckligt mycket tjat gav de med sig och letade fram den gamla sprutformen och körde upp gäng skal till.
En ide: Jag´tycker Atomics skal med lösa underdelar (klacken och tån, alltså= ser skoj ut. Jag tror det borde gå att göra mer avancerade skal, delvis i andra material, byggda på den principen. De termoplaster som används idag är dels rätt temperaturkänsliga och dessutom inte så lätta. Varför inte satsa på härdplaster och fiber? Kanske kunde till och med individuellt formade ytterskal vara något (med undantag av priset).
HitMe
Mannen, Myten, Materialförvaltaren.