Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Gångställning/divergerande skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jamt69" data-source="post: 990291" data-attributes="member: 93453"><p>Jag har nästan aldrig sett att dom brukar kompensera för det när dom gör en sula i butik. Problemet som jag ser det är att dom kompenserar med att positionera hälen och fotvalvet, men när du sätter trycket på främre delen av foten så kommer du vrida foten för att få stöd under stortåleden. </p><p>Bara för skojs skull skulle du kunna experimentera lite med att bygga upp lite extra stöd under stortåleden och se om du märker nån skillnad (silvertejp tex)</p><p>Vill du ha det lite mer seriöst får du ta och loda pjäxorna hos tex alpingaraget/skalet/åre skidsport.</p><p>Om du pronerar är det ganska sannolikt att du skulle behöva bygga upp insidan av sulan (dvs fräsa så att insidan är tjockare)</p><p></p><p>125 låter inte för hårt om du är van vid oldschool då man satte mycket mer tryck på plösen.</p><p></p><p>Nej, jag menar lyfta/skjuta fram innern. Lyfta gör du delvis för att få ut överkroppen över ytterskidan, då kan du kanta mer. </p><p>Om du lyfter innerhöften tillräckligt mycket är den parallell med underlaget, och förutsatt att du har höftbredd mellan skidorna så behöver du inte böja innerbenet mer än yttern, och du får mindre tip lead. Om du dumpar höften så kommer knät längre fram och du får tip lead och mer V. (Om du kantar väldigt mycket är det inte längre möjligt såklart, men jag tror du fattar principen)</p><p>Att trycka fram innerhöften lite motverkar ju dock detta men det är för att få lite motvridning och bättre biomekanik.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jamt69, post: 990291, member: 93453"] Jag har nästan aldrig sett att dom brukar kompensera för det när dom gör en sula i butik. Problemet som jag ser det är att dom kompenserar med att positionera hälen och fotvalvet, men när du sätter trycket på främre delen av foten så kommer du vrida foten för att få stöd under stortåleden. Bara för skojs skull skulle du kunna experimentera lite med att bygga upp lite extra stöd under stortåleden och se om du märker nån skillnad (silvertejp tex) Vill du ha det lite mer seriöst får du ta och loda pjäxorna hos tex alpingaraget/skalet/åre skidsport. Om du pronerar är det ganska sannolikt att du skulle behöva bygga upp insidan av sulan (dvs fräsa så att insidan är tjockare) 125 låter inte för hårt om du är van vid oldschool då man satte mycket mer tryck på plösen. Nej, jag menar lyfta/skjuta fram innern. Lyfta gör du delvis för att få ut överkroppen över ytterskidan, då kan du kanta mer. Om du lyfter innerhöften tillräckligt mycket är den parallell med underlaget, och förutsatt att du har höftbredd mellan skidorna så behöver du inte böja innerbenet mer än yttern, och du får mindre tip lead. Om du dumpar höften så kommer knät längre fram och du får tip lead och mer V. (Om du kantar väldigt mycket är det inte längre möjligt såklart, men jag tror du fattar principen) Att trycka fram innerhöften lite motverkar ju dock detta men det är för att få lite motvridning och bättre biomekanik. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Gångställning/divergerande skidor
Tillbaka
Topp