Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Gångställning/divergerande skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Boson" data-source="post: 990536" data-attributes="member: 69808"><p>Ledsen Jamt och Anders:</p><p>Det är den här sortens hårklyverier som skidlärare übernördar in sig i alldeles för ofta. Vet inte vilka ni brukar undervisa, men är det nybörjare eller näst intill så blir jag mörkrädd. Har haft ett antal lärare (mest UCPA) sedan jag började stå på lagg vid 46 års ålder 2006. Bara en av dem kunde göra åtminstone carvingens princip begriplig för mig: </p><p> "Stå axelbrett på skidorna, händerna framåt - cowboystyle. Glid framåt med platta skidor. Sväng INTE. Sätt bara i kanterna, så får du se vad som händer".</p><p> Jag gjorde så och skidans form skickade iväg mig i en jämn fin sväng åt höger. Det där ytterknät som alla säger ska vinklas in kom in alldeles av sig självt. </p><p> Visst, det är nybörjartips, men fullt begripligt, och finliret fick komma senare. Men det värsta var att de allra flesta lärare dillade om en tänkt cirkel där trycket skulle accentueras i en viss sektor, det var knän hit och överkropp dit osv - ja, ni fattar. </p><p> Relevant? Säkert, men fullständigt oanvänbar info på min dåvarande nivå.</p><p> Dessutom - kanske lite OT: alla skidlärare jag hittills träffat har gjort samma misstag: uppmanat nybörjare att stå "mitt på skidorna". Återigen: relevant, men totalt obegripligt för en nybörjare. En färsking på lagg kommer då att stå med kroppen lodrätt. För det är nämligen så man går nerför en trappa!</p><p> Att stå "mitt på skidorna" på det sätt som lärarna menar kommer av nybörjaren att kännas som att fullständigt falla framåt.</p><p> Säg alltså inte "Stå mitt på skidorna!" till en nybörjare. </p><p> Säg istället: "Luta dig framåt!". (Face the facts: risken att han skulle luta sig FÖR MYCKET framåt är i det närmaste obefintlig!)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Boson, post: 990536, member: 69808"] Ledsen Jamt och Anders: Det är den här sortens hårklyverier som skidlärare übernördar in sig i alldeles för ofta. Vet inte vilka ni brukar undervisa, men är det nybörjare eller näst intill så blir jag mörkrädd. Har haft ett antal lärare (mest UCPA) sedan jag började stå på lagg vid 46 års ålder 2006. Bara en av dem kunde göra åtminstone carvingens princip begriplig för mig: "Stå axelbrett på skidorna, händerna framåt - cowboystyle. Glid framåt med platta skidor. Sväng INTE. Sätt bara i kanterna, så får du se vad som händer". Jag gjorde så och skidans form skickade iväg mig i en jämn fin sväng åt höger. Det där ytterknät som alla säger ska vinklas in kom in alldeles av sig självt. Visst, det är nybörjartips, men fullt begripligt, och finliret fick komma senare. Men det värsta var att de allra flesta lärare dillade om en tänkt cirkel där trycket skulle accentueras i en viss sektor, det var knän hit och överkropp dit osv - ja, ni fattar. Relevant? Säkert, men fullständigt oanvänbar info på min dåvarande nivå. Dessutom - kanske lite OT: alla skidlärare jag hittills träffat har gjort samma misstag: uppmanat nybörjare att stå "mitt på skidorna". Återigen: relevant, men totalt obegripligt för en nybörjare. En färsking på lagg kommer då att stå med kroppen lodrätt. För det är nämligen så man går nerför en trappa! Att stå "mitt på skidorna" på det sätt som lärarna menar kommer av nybörjaren att kännas som att fullständigt falla framåt. Säg alltså inte "Stå mitt på skidorna!" till en nybörjare. Säg istället: "Luta dig framåt!". (Face the facts: risken att han skulle luta sig FÖR MYCKET framåt är i det närmaste obefintlig!) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Gångställning/divergerande skidor
Tillbaka
Topp