Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Går från snowboardboots till skidpjäxor! STENHÅRDA!!!!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1241433" data-attributes="member: 144594"><p>Har iofs hört talas om en del mycket kompetenta skidåkare som trivs bra med mjukt pjäxflex. Jag förstår det inte, men så sägs det. Med din erfarenhet från snowboard och skidor tror jag annars inte du borde behöva gå under ca 90 i flex.</p><p></p><p>Det är väl inte så att du tagit på dig iskalla pjäxor? Som kanske legat i bilen eller stått ute i förråd/garage innan du tog på dem? Pjäxor blir stenhårda i skalet om det är riktigt kallt ute.</p><p></p><p>Pjäxor kan också, paradoxalt nog, kännas för hårda om de är för stora eftersom för stor del av din kraftöverföring då koncentreras överst på plösen. En pjäxa ska sitta som en handske så att kraftöverföringen från ben till skidor liksom sker "överallt", och via lagom styva pjäxor kan man då få ner denna kraft i skidorna på ett kontrollerat sätt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1241433, member: 144594"] Har iofs hört talas om en del mycket kompetenta skidåkare som trivs bra med mjukt pjäxflex. Jag förstår det inte, men så sägs det. Med din erfarenhet från snowboard och skidor tror jag annars inte du borde behöva gå under ca 90 i flex. Det är väl inte så att du tagit på dig iskalla pjäxor? Som kanske legat i bilen eller stått ute i förråd/garage innan du tog på dem? Pjäxor blir stenhårda i skalet om det är riktigt kallt ute. Pjäxor kan också, paradoxalt nog, kännas för hårda om de är för stora eftersom för stor del av din kraftöverföring då koncentreras överst på plösen. En pjäxa ska sitta som en handske så att kraftöverföringen från ben till skidor liksom sker "överallt", och via lagom styva pjäxor kan man då få ner denna kraft i skidorna på ett kontrollerat sätt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Går från snowboardboots till skidpjäxor! STENHÅRDA!!!!
Tillbaka
Topp