Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Geilo, hafjell ö/kvitfjell eller Trysil/hemsedal
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="zzzchrille" data-source="post: 1236700" data-attributes="member: 26014"><p>Hej,</p><p></p><p>Det är alltid en chansning att både boka långt i förväg OCH tidigt på säsongen. Orterna ovan har lite olika utgångspunkt för nederbörd. </p><p></p><p>Trysil är en solitär som likt Åre är väldigt väderutsatt och ofta vindpåverkat. Förutom det så är klimatförhållandena liknande de i Sälenfjällen.</p><p></p><p>Kvitfjell/Hafjell är egentligen inga stora fjäll, men stoltserar med stor höjdskillnad tack vare att de börjar långt ner i dalgången. Jag upplever att den stora nederbörden i regionen snarare dimper ner öster om Lillehammer, en bit in i fjällen (Nordseter/Sjusjøen), men här finns inga vettiga alpinanläggningar. Dock Norges, och kanske världens, bästa längdområde.</p><p> </p><p>Geilo/Hemsedal ligger i centrala högfjällområden med helt annat klimat. Jag skulle gissa att chans för natursnö är större här, men de övriga orterna sprutar kanske upp pisterna (vilket är vad man i huvudsak kan åka) snabbare vid ihållande kyla.</p><p></p><p>Det är med andra ord en chansning, och valet beror också på vad man har för förväntningar och vilken typ av åkning man föredrar. Kvitfjell/Hafjell bjuder endast på piståkning oavsett förhållanden. Trysil (som jag känner sämst) kanske kan få ett tidigt dump, men risk för vind. I Hemsedal/Geilo finns i alla fall förutsättningar för offpist/natursnö.</p><p></p><p>Jag har redan bokat en vecka i Hemsedal vecka 1. </p><p>/Christian</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="zzzchrille, post: 1236700, member: 26014"] Hej, Det är alltid en chansning att både boka långt i förväg OCH tidigt på säsongen. Orterna ovan har lite olika utgångspunkt för nederbörd. Trysil är en solitär som likt Åre är väldigt väderutsatt och ofta vindpåverkat. Förutom det så är klimatförhållandena liknande de i Sälenfjällen. Kvitfjell/Hafjell är egentligen inga stora fjäll, men stoltserar med stor höjdskillnad tack vare att de börjar långt ner i dalgången. Jag upplever att den stora nederbörden i regionen snarare dimper ner öster om Lillehammer, en bit in i fjällen (Nordseter/Sjusjøen), men här finns inga vettiga alpinanläggningar. Dock Norges, och kanske världens, bästa längdområde. Geilo/Hemsedal ligger i centrala högfjällområden med helt annat klimat. Jag skulle gissa att chans för natursnö är större här, men de övriga orterna sprutar kanske upp pisterna (vilket är vad man i huvudsak kan åka) snabbare vid ihållande kyla. Det är med andra ord en chansning, och valet beror också på vad man har för förväntningar och vilken typ av åkning man föredrar. Kvitfjell/Hafjell bjuder endast på piståkning oavsett förhållanden. Trysil (som jag känner sämst) kanske kan få ett tidigt dump, men risk för vind. I Hemsedal/Geilo finns i alla fall förutsättningar för offpist/natursnö. Jag har redan bokat en vecka i Hemsedal vecka 1. /Christian [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Geilo, hafjell ö/kvitfjell eller Trysil/hemsedal
Tillbaka
Topp