Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Generell fråga om bindningar - slitage, etc.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 129362" data-attributes="member: 12152"><p>Fjädrar och andra mekaniska funktioner i en bindning slits inte om bindningen inte används. Inte heller metalldelar om nu inte bindningen har förvarats i fukt så att det har rostat. Kontrollera funktionen genom att skruva ner DIN-inställningen till minsta möjliga och känn efter så att inget kärvar. Om det gör det är det bara att kassera. Du måste vara väldigt uppmärksam på skicket på eventuella mekaniskt verksamma plastdetaljer. Föråldrad plast tappar väldigt mycket hållfasthet och därför bör man inte använda bindningar med bärande delar i plast som är mer än kanske tio år gamla. </p><p></p><p>Om det är en Look av skapligt modern modell tycker jag att det är ett enkelt val. Jag har aldrig gillat Tyrolia och speciellt inte deras hyrbindningar. Bristen på justeringsmöjligheter på tådelen i höjdled gör att det redan vid relativt lite slitage på pjäxans sula blir glapp i fasthållningen. Dessutom har många Tyrolia ett ganska kort verksamt elasticitetsområde, vilket gör att man vanligtvis måste skruva upp tådelen ett par snäpp på DIN-skalan för att få samma reell fasthållning som med Salomon eller Look. Det beror såklart helt på vilken Look du har. Är det tex en ZRS är det bara att gratulera. Den har ett bra rykte och klassas av många som en oslagbar bindning.</p><p></p><p>En av dom bästa bindningarna någonsin tycker jag är Salomons 997 Equipe som fanns fram tom 1996 eller nåt sånt. Det är en bindning med i grunden samma konstruktion som nuvarande 9.16 LAB, fast i en något viktbantad version och en fjäder som går till 14. För mig är en 9.16 ett klart överdrivet val och skidorna blir onödigt tunga och skaderisken ökar. Med 997 får jag samma solida bakdel med skruvjustering för längden, metallförstärkning vid bakre skruvarna och en femte stabiliserande skruv under skistoppern. Jag använder den fortfarande och tycker att den klart slår 9.14 i prestanda. 9.14 har problem med sidojusteringen på tådelen. Snäppjusteringen bak brukar ge sig efter runt 300 åkdagar. De bakre skruvarna går inte genom metallplattan, utan sitter bara i plasten, vilket ger en sämre direkthet i kantningen osv. Hittar man bara ett exemplar i bra skick är det alltså inget som säger att en äldre bindning inte är lika bra eller som i detta fall tom bättre än nuvarande.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 129362, member: 12152"] Fjädrar och andra mekaniska funktioner i en bindning slits inte om bindningen inte används. Inte heller metalldelar om nu inte bindningen har förvarats i fukt så att det har rostat. Kontrollera funktionen genom att skruva ner DIN-inställningen till minsta möjliga och känn efter så att inget kärvar. Om det gör det är det bara att kassera. Du måste vara väldigt uppmärksam på skicket på eventuella mekaniskt verksamma plastdetaljer. Föråldrad plast tappar väldigt mycket hållfasthet och därför bör man inte använda bindningar med bärande delar i plast som är mer än kanske tio år gamla. Om det är en Look av skapligt modern modell tycker jag att det är ett enkelt val. Jag har aldrig gillat Tyrolia och speciellt inte deras hyrbindningar. Bristen på justeringsmöjligheter på tådelen i höjdled gör att det redan vid relativt lite slitage på pjäxans sula blir glapp i fasthållningen. Dessutom har många Tyrolia ett ganska kort verksamt elasticitetsområde, vilket gör att man vanligtvis måste skruva upp tådelen ett par snäpp på DIN-skalan för att få samma reell fasthållning som med Salomon eller Look. Det beror såklart helt på vilken Look du har. Är det tex en ZRS är det bara att gratulera. Den har ett bra rykte och klassas av många som en oslagbar bindning. En av dom bästa bindningarna någonsin tycker jag är Salomons 997 Equipe som fanns fram tom 1996 eller nåt sånt. Det är en bindning med i grunden samma konstruktion som nuvarande 9.16 LAB, fast i en något viktbantad version och en fjäder som går till 14. För mig är en 9.16 ett klart överdrivet val och skidorna blir onödigt tunga och skaderisken ökar. Med 997 får jag samma solida bakdel med skruvjustering för längden, metallförstärkning vid bakre skruvarna och en femte stabiliserande skruv under skistoppern. Jag använder den fortfarande och tycker att den klart slår 9.14 i prestanda. 9.14 har problem med sidojusteringen på tådelen. Snäppjusteringen bak brukar ge sig efter runt 300 åkdagar. De bakre skruvarna går inte genom metallplattan, utan sitter bara i plasten, vilket ger en sämre direkthet i kantningen osv. Hittar man bara ett exemplar i bra skick är det alltså inget som säger att en äldre bindning inte är lika bra eller som i detta fall tom bättre än nuvarande. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Generell fråga om bindningar - slitage, etc.
Tillbaka
Topp