Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Generell fråga om bindningar - slitage, etc.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 129366" data-attributes="member: 12152"><p>EDIT: Ajdå, jag svarade visst på fel fråga Noljas. Jag läste lite för fort och trodde du menade sidojusteringen. Jag lägger till ett svar längre ner och låter det här stå kvar. Det kan ju vara av intresse för någon ändå.</p><p></p><p>_____________________________________</p><p></p><p></p><p>Noljas> Ja, det gäller alla utgåvor av 9.14. </p><p></p><p>När Salomon pensionerade S900-serien övergav dom också systemet med individuellt justerbara vingar till förmån för det självcentrerande och mera lättjusterade enskruvssystemet som tidigare fanns på den betydligt enklare bindningen S850. </p><p></p><p>På S900 fanns det en skruv på varje sida och det har jag iaf upplevt som ett mer hållbart system. Rent mekaniskt finns det dock ingen helt glasklar motivering till varför det är så. Även med nuvarande lösning är det i stort sett samma konstruktion, även om man så att säga justerar båda skruvarna samtidigt. Kanske byttes även materialet i gängorna ut mot ett sämre alternativ, eller så gängar skruven lättare ut sig när det är en sammanhängande enhet. Klart står dock att man med 9.14 måste justera om bredden lite då och då, speciellt när bindningen har blivit lite sliten.</p><p></p><p>9.12 har samma problem, ja. </p><p></p><p>Jag har funderat på att fixa till saken genom att skruva ut bredden max och sen droppa ner gänglåsning på skruven, men det verkar rätt svårt att verkligen få in limmet där det behövs. </p><p></p><p>Alla 9.16 har det gamla systemet och jag har aldrig märkt några tendenser på samma problem med den. Den är ju överlag betydligt robustare och det är inte alls otroligt att även konstruktionen i sidojusteringen är uppbiffad. Jag har dock inte åkt så mkt med den modellen pga att jag inte riktigt vågar lita på hållfastheten i mina knän och kan därför inte uttala mig med någon större tyngd i den frågan, mer än att jag konstaterar att den mekaniskt ser bättre ut.</p><p></p><p>När det gäller sidojusteringen generellt sett på Salomon är det viktigt att göra justeringen rätt för att i mesta möjliga mån undvika att onödigt mycket belastning läggs på justeringsmekanismen. Man ska:</p><p>1. Skruva ut bredden max</p><p>2. Sätta i pjäxan</p><p>3. Skruva in justeringen tills dess att armarna precis nuddar pjäxan. INTE längre. </p><p></p><p>Om man inte följer punkt tre får man antingen ett glapp i sidled och därmed sämre skidkontroll, eller ännu värre en pjäxa som helt vilar på sidoarmarna. Då hamnar all kraft på justeringsskruvarna och slitaget ökar markant.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 129366, member: 12152"] EDIT: Ajdå, jag svarade visst på fel fråga Noljas. Jag läste lite för fort och trodde du menade sidojusteringen. Jag lägger till ett svar längre ner och låter det här stå kvar. Det kan ju vara av intresse för någon ändå. _____________________________________ Noljas> Ja, det gäller alla utgåvor av 9.14. När Salomon pensionerade S900-serien övergav dom också systemet med individuellt justerbara vingar till förmån för det självcentrerande och mera lättjusterade enskruvssystemet som tidigare fanns på den betydligt enklare bindningen S850. På S900 fanns det en skruv på varje sida och det har jag iaf upplevt som ett mer hållbart system. Rent mekaniskt finns det dock ingen helt glasklar motivering till varför det är så. Även med nuvarande lösning är det i stort sett samma konstruktion, även om man så att säga justerar båda skruvarna samtidigt. Kanske byttes även materialet i gängorna ut mot ett sämre alternativ, eller så gängar skruven lättare ut sig när det är en sammanhängande enhet. Klart står dock att man med 9.14 måste justera om bredden lite då och då, speciellt när bindningen har blivit lite sliten. 9.12 har samma problem, ja. Jag har funderat på att fixa till saken genom att skruva ut bredden max och sen droppa ner gänglåsning på skruven, men det verkar rätt svårt att verkligen få in limmet där det behövs. Alla 9.16 har det gamla systemet och jag har aldrig märkt några tendenser på samma problem med den. Den är ju överlag betydligt robustare och det är inte alls otroligt att även konstruktionen i sidojusteringen är uppbiffad. Jag har dock inte åkt så mkt med den modellen pga att jag inte riktigt vågar lita på hållfastheten i mina knän och kan därför inte uttala mig med någon större tyngd i den frågan, mer än att jag konstaterar att den mekaniskt ser bättre ut. När det gäller sidojusteringen generellt sett på Salomon är det viktigt att göra justeringen rätt för att i mesta möjliga mån undvika att onödigt mycket belastning läggs på justeringsmekanismen. Man ska: 1. Skruva ut bredden max 2. Sätta i pjäxan 3. Skruva in justeringen tills dess att armarna precis nuddar pjäxan. INTE längre. Om man inte följer punkt tre får man antingen ett glapp i sidled och därmed sämre skidkontroll, eller ännu värre en pjäxa som helt vilar på sidoarmarna. Då hamnar all kraft på justeringsskruvarna och slitaget ökar markant. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Generell fråga om bindningar - slitage, etc.
Tillbaka
Topp