Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Geologifrågan = Varför inte bottenlöst puder i Åre (närhet till Atlanten osv)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="lyddepydde" data-source="post: 1225530" data-attributes="member: 157007"><p>Har pluggat en kurs i klimatologi nyss och med mina kunskaper därifrån skulle jag gissa att vi får mindre snö delvis för att vi i Sverige skuggas av norska fjällen medan Klippiga bergen/Japan är det första som möter den fuktiga havsluften. Och sedan så skulle jag också tro att pga att vi ligger på en så pass nordlig breddgrad påverkas vi mycket av varierande men långvariga högtrycksmönster (NAO+/NAO-) som ibland gör att kall och torr luft kommer ner från Ryssland/Arktis och därmed trycker bort eventuella snöoväder. Whistler (t.ex) ligger på en relativt sydlig breddgrad och har ett mer milt och stabilt klimat om vintrarna och får det mesta av sitt väder från västvindbältet på norra halvklotet som driver in fuktig luft och därmed snö över Klippiga bergen. Kan säkert också ha med altituden att göra; om norska/svenska fjällen varit högre hade eventuellt mer nederbörd kunnat komma som snö där den idag mest syns som regn i början av säsongen. </p><p></p><p>MEN, detta är min egna ihoppusslade bild och bygger på mycket gissningar. <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":)" title="Smile :)" data-smilie="1"data-shortname=":)" /></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="lyddepydde, post: 1225530, member: 157007"] Har pluggat en kurs i klimatologi nyss och med mina kunskaper därifrån skulle jag gissa att vi får mindre snö delvis för att vi i Sverige skuggas av norska fjällen medan Klippiga bergen/Japan är det första som möter den fuktiga havsluften. Och sedan så skulle jag också tro att pga att vi ligger på en så pass nordlig breddgrad påverkas vi mycket av varierande men långvariga högtrycksmönster (NAO+/NAO-) som ibland gör att kall och torr luft kommer ner från Ryssland/Arktis och därmed trycker bort eventuella snöoväder. Whistler (t.ex) ligger på en relativt sydlig breddgrad och har ett mer milt och stabilt klimat om vintrarna och får det mesta av sitt väder från västvindbältet på norra halvklotet som driver in fuktig luft och därmed snö över Klippiga bergen. Kan säkert också ha med altituden att göra; om norska/svenska fjällen varit högre hade eventuellt mer nederbörd kunnat komma som snö där den idag mest syns som regn i början av säsongen. MEN, detta är min egna ihoppusslade bild och bygger på mycket gissningar. :) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Geologifrågan = Varför inte bottenlöst puder i Åre (närhet till Atlanten osv)
Tillbaka
Topp