Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Mode
Ghetto eller Jibb?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="H-T" data-source="post: 446958"><p>Uttrycket, eller stereotypen, jibbare är ett uttryck som fötts av skidåkare, för det är vad de egentligen är, och det finns egentligen ingen korrekt definition av det. Därför är det omöjligt att säga vad en jibbare är eftersom alltför många personer definerar det annorlunda. Jag antar härmed att det kommer ifrån "jibbing" som ska vara något slags uttryck som sammanfattar hopp, rails osv på skidor. Alltså borde en jibbare enligt min definition vara en skidåkare som åker skidor i parken majoriteten av sin tid på berget. Men alla som åker skidor i parken bär inte tall-tee's, alla lyssnar inte på hip-hop och alla bär inte en bandana runt halsen. Därför är det för mig väldigt konstigt om man säger "fan va jibb" åt 4bi9 för att de har stora kläder och hip-hop musik i sina edits. Borde man inte säga "fan va jibb" åt varenda person som åker skidor i parken i så fall?</p><p></p><p>Gangster är inget som har något alls att göra med skidåkning, det är ett uttryck som står för något helt annat än "skidåkande yngling vars kropp är klädd med stora kläder, bandana för ansiktet och gärna accesoarer från märken som Skullcandy, Oakley etc.". Det är snarare en person som utöver kriminalitet som yrke, gärna i organiserad form, typ maffia.</p><p></p><p>Den enda möjliga anledningen, som jag ser det, till att skidåkning helt plötsligt är "gangster" är den nya överkommersiella hiphop-kulturen i USA. Varannan låt av en av det stora landet i västs sell-out rappare sjunger om hur gangster de är samtidigt som de bär stora kläder, bling etc. Detta har antagligen en eller flera "jibbare" anammat och allt fler tyckte det såg bra ut och följde trenden. MEN det gör inte skidåkning gangster, eftersom majoriteten av skidåkarna inte utövar organiserad brottslighet som yrke, vad jag vet. </p><p></p><p>Men det är ju inte bara skidåkare som anammat denna kultur med musik om money, hoes and bitches and so on.. utan det är självklart andra människor också, som inte har något som helst med skidåkning att göra. Men jag tvivlar på att de går runt på stan, eller var de nu går, och kallar sig gangsters eller jibbare. Så bara för att man har stora kläder är man varken jibbare eller gangster. Om man däremot åker skidor, eller jibbar som vissa vill kalla det, med stora kläder och en attityd som påminner om rapparna i staterna kan man gärna få kalla sig en skidåkare med stora kläder och en attityd och look som påminner om rapparna i staterna.</p><p></p><p>Jag förstår inte vad det är med människor och deras oerhörda begär att placera in människor i fack och stereotyper. Man behöver inte definera allt och alla, det förändrar inte personen eller saken i fråga, bara i betraktarens ögon.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="H-T, post: 446958"] Uttrycket, eller stereotypen, jibbare är ett uttryck som fötts av skidåkare, för det är vad de egentligen är, och det finns egentligen ingen korrekt definition av det. Därför är det omöjligt att säga vad en jibbare är eftersom alltför många personer definerar det annorlunda. Jag antar härmed att det kommer ifrån "jibbing" som ska vara något slags uttryck som sammanfattar hopp, rails osv på skidor. Alltså borde en jibbare enligt min definition vara en skidåkare som åker skidor i parken majoriteten av sin tid på berget. Men alla som åker skidor i parken bär inte tall-tee's, alla lyssnar inte på hip-hop och alla bär inte en bandana runt halsen. Därför är det för mig väldigt konstigt om man säger "fan va jibb" åt 4bi9 för att de har stora kläder och hip-hop musik i sina edits. Borde man inte säga "fan va jibb" åt varenda person som åker skidor i parken i så fall? Gangster är inget som har något alls att göra med skidåkning, det är ett uttryck som står för något helt annat än "skidåkande yngling vars kropp är klädd med stora kläder, bandana för ansiktet och gärna accesoarer från märken som Skullcandy, Oakley etc.". Det är snarare en person som utöver kriminalitet som yrke, gärna i organiserad form, typ maffia. Den enda möjliga anledningen, som jag ser det, till att skidåkning helt plötsligt är "gangster" är den nya överkommersiella hiphop-kulturen i USA. Varannan låt av en av det stora landet i västs sell-out rappare sjunger om hur gangster de är samtidigt som de bär stora kläder, bling etc. Detta har antagligen en eller flera "jibbare" anammat och allt fler tyckte det såg bra ut och följde trenden. MEN det gör inte skidåkning gangster, eftersom majoriteten av skidåkarna inte utövar organiserad brottslighet som yrke, vad jag vet. Men det är ju inte bara skidåkare som anammat denna kultur med musik om money, hoes and bitches and so on.. utan det är självklart andra människor också, som inte har något som helst med skidåkning att göra. Men jag tvivlar på att de går runt på stan, eller var de nu går, och kallar sig gangsters eller jibbare. Så bara för att man har stora kläder är man varken jibbare eller gangster. Om man däremot åker skidor, eller jibbar som vissa vill kalla det, med stora kläder och en attityd som påminner om rapparna i staterna kan man gärna få kalla sig en skidåkare med stora kläder och en attityd och look som påminner om rapparna i staterna. Jag förstår inte vad det är med människor och deras oerhörda begär att placera in människor i fack och stereotyper. Man behöver inte definera allt och alla, det förändrar inte personen eller saken i fråga, bara i betraktarens ögon. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Mode
Ghetto eller Jibb?
Tillbaka
Topp