Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
global uppvärmning! :O
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Belliz" data-source="post: 121959" data-attributes="member: 37260"><p>Det finns en hel del forskning på hur vi kan hindra den påverkan som vi startat, och till skillnad mot vad många tror behöver vi inte alls gå tillbaks till hur det var på stenåldern. Det finns en teori som kallas factor 10 som är rätt intressant till exempel. den handlar om att vi slösar alltför mycket med våra resurser och att genom att effektivisare vårt samhälle så att inte lika mycket energi går till spillo kan vi minska vår miljöpåverkan utan att för den skull behöva ta bort det mesta vi idag kallar vår standard. factor 10 är enkelt uttryckt en teori om hur vi kan få samhället att leverera 10 ggr mer med 100 ggr mindre energi. (ex tillverka 10 ggr fler varor av ett visst slag med 10ggr mindre energi). </p><p></p><p>Jag har ingen länk dit men jag tror det går att hitta på google om man söker på factor 10 (finns även en factor 4-teori)</p><p></p><p>Så det är inte så hopplöst som man skulle kunna tro, det finns vägar att ta sig dit. Men det är inte någon lätt uppgift att implementera en sådan förändring i vårt samhälle. Tyvärr mycket lättare att göra ingenting..</p><p></p><p>Jag tycker det känns lite läskigt, tänk om vi skulle träffa våra barnbarnsbarn och de säger: VARFÖR gjorde ni ingenting??? Ni hade ju chansen! </p><p></p><p>otäckt..</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Belliz, post: 121959, member: 37260"] Det finns en hel del forskning på hur vi kan hindra den påverkan som vi startat, och till skillnad mot vad många tror behöver vi inte alls gå tillbaks till hur det var på stenåldern. Det finns en teori som kallas factor 10 som är rätt intressant till exempel. den handlar om att vi slösar alltför mycket med våra resurser och att genom att effektivisare vårt samhälle så att inte lika mycket energi går till spillo kan vi minska vår miljöpåverkan utan att för den skull behöva ta bort det mesta vi idag kallar vår standard. factor 10 är enkelt uttryckt en teori om hur vi kan få samhället att leverera 10 ggr mer med 100 ggr mindre energi. (ex tillverka 10 ggr fler varor av ett visst slag med 10ggr mindre energi). Jag har ingen länk dit men jag tror det går att hitta på google om man söker på factor 10 (finns även en factor 4-teori) Så det är inte så hopplöst som man skulle kunna tro, det finns vägar att ta sig dit. Men det är inte någon lätt uppgift att implementera en sådan förändring i vårt samhälle. Tyvärr mycket lättare att göra ingenting.. Jag tycker det känns lite läskigt, tänk om vi skulle träffa våra barnbarnsbarn och de säger: VARFÖR gjorde ni ingenting??? Ni hade ju chansen! otäckt.. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
global uppvärmning! :O
Tillbaka
Topp