Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
global uppvärmning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Juice_Mannen_Hugo" data-source="post: 193583" data-attributes="member: 46126"><p>Till powderdreams:</p><p></p><p>En rejäl uppryckning textmässigt, ett ren fröjd att läsa. Gällande mina antaganden så var jag väl medveten om att de med stor sannolikhet var felaktiga, jag skrev dem som en reaktion på ditt antagande om mig (att jag inte skulle bry mig om andra människor). Vilket jag klargjorde. Således var det inte omotiverat (lite barnsligt dock, kan jag erkänna så här i efterhand). Min önskan var att du skulle inse hur generaliserande och rent ut sagt fekaktigt ditt antagande var. Nu verkar det tyvärr som att den lilla manövern gick dig helt förbi.</p><p></p><p>För övrigt undrar jag hur du menar att fabriksarbetstillfällerna hellre skulle finnas i Sverige än i valfritt låglöneland. På vilket sätt motiverar du svenska arbetares rätt till arbete över utlänningars? Och varför ska en stor del av befolkningen bekosta andras oförklarliga vilja att sysselsätta sig med någonting som saknar marknadsmässig finansiering. Det är inte lönsamt att bedriva icke-unik fabriksverksamhet i Sverige, i jämflörelse med andra länder. Sanningen är att den enda anledningen att det ens existerar är svenska aktieägares och företagares nationalkänsla, patriotismen om du så vill, och solidaritet gentemot andra svenskar. En anledning som inte håller i längden, fortsätter vi med nuvarnde trygghetsbaserade politik kommer fler än någonsin att gå utan arbete. Just därför är det väldigt kortsiktigt tänkt och förenklat sett att satsa på de naturligt landsflyktande bransher som en stor del av vänsterblockets väljare är verksamma inom. För att Sverige ska ha en chans att fortsätta vara ett välbärgat välfärds land måste en utveckling ske, förändring.</p><p></p><p>Den enda produktion som är lönsam i Sverige är belägen här tack vare de att den är unik för just Sverige, exempel är läkemedel och högteknologiskt baserade bransher. Det unika med dessa bransher för Sverige är inte komptens, som vi snarare i internationell jämförelese saknar i kvantitet, skillnaden är kreativ kvalitet och företagsamhet. Samma egenskaper som gett Sverige en sådan framskjuten välfärd som vi idag har. Förändringen jag pratade om tidigare är som alla har märkt oundvikligen påväg och har redan inletts (fabriksarbetstillfällen och företagsamhet flyttar utomlands). Problemet är att politiken som förts i Sverige har mest varit ett desperat bromsande av denna naturliga utveckling, detta istället för en framåtseende och framtidstänkande politik. Jag önskar lite mer "where do we go from here" snarare än den här omöjliga jakten på att få tillbaka det flyktade.</p><p></p><p>Den utveckling kommer att ske snabbare och mer smärtlöst om företagares situation förenklas, mer pengar i rörelse, en rörligare arbetsmarknad och ett utbildningssystem mer inriktat på kreativitet. </p><p></p><p>Dessutom är jag förvånad över den ständiga frågan hur allt ska finansieras. Dels genom effektiviseringar, men det är en byråkratisk fråga jag inte tänker gå in på. Dels är väldigt mycket av det jag pratar om självfinansierat, inget kapital kommer att tas från välfärdsinriktade bidrag, såsom de till handikappade, pensionärer och sjuka. Tanken är att det blir mindre kostnader för samhället om fler är i arbete. </p><p></p><p>Nu blev det väldigt tight om tid här.. Men om du undar över något skriver jag gärna mer om mina teorier om det är något du/någon inte förstår. Jag har inte hunnit redigera inlägger riktigt heller så det är möjligt att vissa delar är rätt oklara, det ber jag om ursäkt för så här i efterhand. Blev svårt att få med mycket samtidigt.</p><p></p><p>Tack.</p><p></p><p>mvh </p><p></p><p>Hugo</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Juice_Mannen_Hugo, post: 193583, member: 46126"] Till powderdreams: En rejäl uppryckning textmässigt, ett ren fröjd att läsa. Gällande mina antaganden så var jag väl medveten om att de med stor sannolikhet var felaktiga, jag skrev dem som en reaktion på ditt antagande om mig (att jag inte skulle bry mig om andra människor). Vilket jag klargjorde. Således var det inte omotiverat (lite barnsligt dock, kan jag erkänna så här i efterhand). Min önskan var att du skulle inse hur generaliserande och rent ut sagt fekaktigt ditt antagande var. Nu verkar det tyvärr som att den lilla manövern gick dig helt förbi. För övrigt undrar jag hur du menar att fabriksarbetstillfällerna hellre skulle finnas i Sverige än i valfritt låglöneland. På vilket sätt motiverar du svenska arbetares rätt till arbete över utlänningars? Och varför ska en stor del av befolkningen bekosta andras oförklarliga vilja att sysselsätta sig med någonting som saknar marknadsmässig finansiering. Det är inte lönsamt att bedriva icke-unik fabriksverksamhet i Sverige, i jämflörelse med andra länder. Sanningen är att den enda anledningen att det ens existerar är svenska aktieägares och företagares nationalkänsla, patriotismen om du så vill, och solidaritet gentemot andra svenskar. En anledning som inte håller i längden, fortsätter vi med nuvarnde trygghetsbaserade politik kommer fler än någonsin att gå utan arbete. Just därför är det väldigt kortsiktigt tänkt och förenklat sett att satsa på de naturligt landsflyktande bransher som en stor del av vänsterblockets väljare är verksamma inom. För att Sverige ska ha en chans att fortsätta vara ett välbärgat välfärds land måste en utveckling ske, förändring. Den enda produktion som är lönsam i Sverige är belägen här tack vare de att den är unik för just Sverige, exempel är läkemedel och högteknologiskt baserade bransher. Det unika med dessa bransher för Sverige är inte komptens, som vi snarare i internationell jämförelese saknar i kvantitet, skillnaden är kreativ kvalitet och företagsamhet. Samma egenskaper som gett Sverige en sådan framskjuten välfärd som vi idag har. Förändringen jag pratade om tidigare är som alla har märkt oundvikligen påväg och har redan inletts (fabriksarbetstillfällen och företagsamhet flyttar utomlands). Problemet är att politiken som förts i Sverige har mest varit ett desperat bromsande av denna naturliga utveckling, detta istället för en framåtseende och framtidstänkande politik. Jag önskar lite mer "where do we go from here" snarare än den här omöjliga jakten på att få tillbaka det flyktade. Den utveckling kommer att ske snabbare och mer smärtlöst om företagares situation förenklas, mer pengar i rörelse, en rörligare arbetsmarknad och ett utbildningssystem mer inriktat på kreativitet. Dessutom är jag förvånad över den ständiga frågan hur allt ska finansieras. Dels genom effektiviseringar, men det är en byråkratisk fråga jag inte tänker gå in på. Dels är väldigt mycket av det jag pratar om självfinansierat, inget kapital kommer att tas från välfärdsinriktade bidrag, såsom de till handikappade, pensionärer och sjuka. Tanken är att det blir mindre kostnader för samhället om fler är i arbete. Nu blev det väldigt tight om tid här.. Men om du undar över något skriver jag gärna mer om mina teorier om det är något du/någon inte förstår. Jag har inte hunnit redigera inlägger riktigt heller så det är möjligt att vissa delar är rätt oklara, det ber jag om ursäkt för så här i efterhand. Blev svårt att få med mycket samtidigt. Tack. mvh Hugo [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
global uppvärmning
Tillbaka
Topp