Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Gnu och Lib-tech
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Doughboy" data-source="post: 1066023" data-attributes="member: 28391"><p>Det börjde med Mike Olsen och Peter Saari som tillverkade snowboards under namnet Gnu från typ slutet av 70-talet. Av någon diffus anledning började de i början av 1990-talet göra brädor som de kallade Lib-Tech (egentligen Liberace Technologies). De första åren har Lib-Tech en märklig kink längst ut i nos och tail (som en extra liten uppböjning på ca 5-6 cm) och när Mike Olsen någon gång runt 93-94 fick frågan om varför de gjorde två märken sa han: "They're all Gnus, Lib-Tech is just the high ends". Jag tror att de flesta är överens om att starten av Lib-Tech kom till för att de ville skapa något nytt och givetvis för att sälja fler snowboards.</p><p></p><p>Gnu och Lib har samma ägare och har alltid gemensamma montrar på alla mässor och demodagar och liknande. Gnu har länge varit lite mer underground även om Mervin under hela 90-talet bara gjorde reklam för Gnu. Det finns ingen Lib-Tech reklam i några amerikanska tidningar från 90-talet. Gnu gjorde rätt många legendariska reklamer under denna tid och Mervin som företag har nog alltid räknats som marknadsföringsgenier. En ev Gnus reklamtexter löd: "All snowboards are made by hand. Ours are made by hand better"</p><p></p><p>Att Roxy görs av Mervin beror ju på att Mervin ägdes av Quiksilver under ungefär ett decennium, från 1998 typ och framåt. När Quiksilver sedan såldes vidare och Mervin köptes av ett annat företag skrev Quik kontrakt med Mervin om att fortsätta tillverka Roxybrädorna.</p><p></p><p>Mervin är alltså inte bara en fabrik utan moderföretaget där Lib och Gnu är ryggraden. Lib-Tech är klart mycket större än Gnu och jag skulle tippa att det säljs åtminstone dubbelt så många Lib. I Sverige skulle jag tro att det säljs typ 4 gågner fler Lib. De skiljer ju märkena åt en del främst genom att den assymetriska teknologin som finns på många Gnu inte alls finns hos Lib. De skiljer sig också rätt mycket åt rent grafiskt. Materialmässigt är de ju dock väldigt lika.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Doughboy, post: 1066023, member: 28391"] Det börjde med Mike Olsen och Peter Saari som tillverkade snowboards under namnet Gnu från typ slutet av 70-talet. Av någon diffus anledning började de i början av 1990-talet göra brädor som de kallade Lib-Tech (egentligen Liberace Technologies). De första åren har Lib-Tech en märklig kink längst ut i nos och tail (som en extra liten uppböjning på ca 5-6 cm) och när Mike Olsen någon gång runt 93-94 fick frågan om varför de gjorde två märken sa han: "They're all Gnus, Lib-Tech is just the high ends". Jag tror att de flesta är överens om att starten av Lib-Tech kom till för att de ville skapa något nytt och givetvis för att sälja fler snowboards. Gnu och Lib har samma ägare och har alltid gemensamma montrar på alla mässor och demodagar och liknande. Gnu har länge varit lite mer underground även om Mervin under hela 90-talet bara gjorde reklam för Gnu. Det finns ingen Lib-Tech reklam i några amerikanska tidningar från 90-talet. Gnu gjorde rätt många legendariska reklamer under denna tid och Mervin som företag har nog alltid räknats som marknadsföringsgenier. En ev Gnus reklamtexter löd: "All snowboards are made by hand. Ours are made by hand better" Att Roxy görs av Mervin beror ju på att Mervin ägdes av Quiksilver under ungefär ett decennium, från 1998 typ och framåt. När Quiksilver sedan såldes vidare och Mervin köptes av ett annat företag skrev Quik kontrakt med Mervin om att fortsätta tillverka Roxybrädorna. Mervin är alltså inte bara en fabrik utan moderföretaget där Lib och Gnu är ryggraden. Lib-Tech är klart mycket större än Gnu och jag skulle tippa att det säljs åtminstone dubbelt så många Lib. I Sverige skulle jag tro att det säljs typ 4 gågner fler Lib. De skiljer ju märkena åt en del främst genom att den assymetriska teknologin som finns på många Gnu inte alls finns hos Lib. De skiljer sig också rätt mycket åt rent grafiskt. Materialmässigt är de ju dock väldigt lika. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Gnu och Lib-tech
Tillbaka
Topp