Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Go to-skida All Mountin
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rodney_piston" data-source="post: 1276462" data-attributes="member: 163608"><p>En aspekt i fartdiskussionen. Min grabb hade någon app han mätte med för något år sedan. Vi kom upp i över hundra hyffsat enkelt. Typ 110-120 i Duved nypistat i ganska tom backe med snowboard och offpistlagg. Det gick iofs fort, jävligt fort till och med, det gjorde det. Men jag var/är ganska skeptisk till mätmetoden. Jag gissar att vi åkte snabbare än när man ser längdåkare komma upp i 70-80 knyck i relativt flacka backar. Men definitivt långsammare än världscupsstörtlopp.</p><p></p><p>Det jag menar är. Hur fanken mäter man? Om appen använder GPS så borde ju den mäta det som på båtspråk kallar fart över grund. Alltså den horisontella sträckan i det här fallet. Vilket borde göra att det det blir en påtaglig missvisning jämfört med sträckan på diagonalen ( vad är det för fallhöjd i Duved? 300?, Snittlutning typ 25 grader? Ja, jag orkar inte dra igång en trigonometrilektion just nu men ni fattar vad jag menar hoppas jag?) O om man då använder den gamla klassiska Farten=sträckan/tiden (Ni vet den där triangeln man använde på mellanstadiet? På 80 talet iallafall) Så stämmer ju inte den uppmätta hastigheten om den egentliga sträckan man åkt är längre än..... Ähh faan vad ambitiös jag är. Så blir det ändå knas som vanligt när jag gör matteexempel på det här forumet. Så om jag enligt appen omräknat har åkt 110 km/h men i själva verket har åkt 150???? Ähh vad faaaaaan exemplet skulle ju visa tvärtom.. alltså det måste ju vara fel på mellanstadietstriangeln!! Nej jag vete faan hur man mäter..någon som vet någon idiotsäker app? Eller som har ett väldigt långt måttband?</p><p></p><p>När man kollar störtlopp eller längdåkning på tv antar jag att de mäter med någon form av såndär snutlaserpistols tjossan?? Jag antar det alltså.. men de har säkert någon hemlig FIS teknik som de köpt dyrt av CIA.</p><p></p><p>Lägger till att JAG var skeptiskt till resultaten i grabbens app. Men grabben var å sin sida tvärsäker på appens exakthet.</p><p></p><p>Det jag menar är att om folk använt samma app som min grabb så finns det nog många fartfantomer ute i stugorna. </p><p></p><p>Och om grabben har rätt och jag fel så ska jag beställa en störtloppsdräkt och ställa upp i Kitzbuhl nästa år. </p><p></p><p>När Alpine Ski team Sweden utvärderar sin misslyckade satsning på fartgrenar så borde de ta med sig att det skulle ha gått betydligt snabbare om de använt min sons app.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rodney_piston, post: 1276462, member: 163608"] En aspekt i fartdiskussionen. Min grabb hade någon app han mätte med för något år sedan. Vi kom upp i över hundra hyffsat enkelt. Typ 110-120 i Duved nypistat i ganska tom backe med snowboard och offpistlagg. Det gick iofs fort, jävligt fort till och med, det gjorde det. Men jag var/är ganska skeptisk till mätmetoden. Jag gissar att vi åkte snabbare än när man ser längdåkare komma upp i 70-80 knyck i relativt flacka backar. Men definitivt långsammare än världscupsstörtlopp. Det jag menar är. Hur fanken mäter man? Om appen använder GPS så borde ju den mäta det som på båtspråk kallar fart över grund. Alltså den horisontella sträckan i det här fallet. Vilket borde göra att det det blir en påtaglig missvisning jämfört med sträckan på diagonalen ( vad är det för fallhöjd i Duved? 300?, Snittlutning typ 25 grader? Ja, jag orkar inte dra igång en trigonometrilektion just nu men ni fattar vad jag menar hoppas jag?) O om man då använder den gamla klassiska Farten=sträckan/tiden (Ni vet den där triangeln man använde på mellanstadiet? På 80 talet iallafall) Så stämmer ju inte den uppmätta hastigheten om den egentliga sträckan man åkt är längre än..... Ähh faan vad ambitiös jag är. Så blir det ändå knas som vanligt när jag gör matteexempel på det här forumet. Så om jag enligt appen omräknat har åkt 110 km/h men i själva verket har åkt 150???? Ähh vad faaaaaan exemplet skulle ju visa tvärtom.. alltså det måste ju vara fel på mellanstadietstriangeln!! Nej jag vete faan hur man mäter..någon som vet någon idiotsäker app? Eller som har ett väldigt långt måttband? När man kollar störtlopp eller längdåkning på tv antar jag att de mäter med någon form av såndär snutlaserpistols tjossan?? Jag antar det alltså.. men de har säkert någon hemlig FIS teknik som de köpt dyrt av CIA. Lägger till att JAG var skeptiskt till resultaten i grabbens app. Men grabben var å sin sida tvärsäker på appens exakthet. Det jag menar är att om folk använt samma app som min grabb så finns det nog många fartfantomer ute i stugorna. Och om grabben har rätt och jag fel så ska jag beställa en störtloppsdräkt och ställa upp i Kitzbuhl nästa år. När Alpine Ski team Sweden utvärderar sin misslyckade satsning på fartgrenar så borde de ta med sig att det skulle ha gått betydligt snabbare om de använt min sons app. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Go to-skida All Mountin
Tillbaka
Topp