goggels - kontrastseende?

everest

Ny medlem
försökte söka lite, men hittade nästan bara där folk pratade om vilka goggles som var snyggast :P
jag behöver ett par där man kan se kontrasten i backen, har problem när jag åker ganska fort och inte ser de pucklar och krön som kommer ganska fort =/
någon som har samma problem?

En bra lins när det är flatljus är H.I Amber polarized. Dyr som satan men känns dock som att det är värt det när man kan åka på för fullt oberoende av vilket ljus det är ute.

just nu har jag några riktigt pissiga scott-goggles för 800 spänn. bara de inte kostar över 3k så är jag nöjd. kikade på ett par poc lobes, men de verkar mer vara snygga än praktiska?

H.I Amber polarized var ganska dyr bara för att vara en lins ;)
men det är ju något att fundera över för jag vill fan ha bra kontrast när jag åker ned för fjället.

Antingen köper du en kontrastlins till dina Scott (gul, rosa, orange eller dylikt). Eller så satsar du på ett par nya gogglar med en sån lins i.

Jag är rätt nöjd med Persimon från Oakley. Finns nog ingenting som helt kompenserar för flatljus men persimon funkar nog så bra en lins kan göra.

Apropå googles, skulle köpa en ny Iridiumlins - vilket verkar kosta €75-80 i Frankrike. En snabb titt på Oakleys www-sidor visar att den ligger på $25-35!?!?

http://oakley.com/pd/2259/22119

Det är med andra ord lätt värt att köpa den därifrån även om man åker på tull och moms osv.

la_grave sa:
Jag är rätt nöjd med Persimon från Oakley. Finns nog ingenting som helt kompenserar för flatljus men persimon funkar nog så bra en lins kan göra.

Apropå googles, skulle köpa en ny Iridiumlins - vilket verkar kosta €75-80 i Frankrike. En snabb titt på Oakleys www-sidor visar att den ligger på $25-35!?!?

http://oakley.com/pd/2259/22119

Det är med andra ord lätt värt att köpa den därifrån även om man åker på tull och moms osv.
det du har länkat är crowbar MX linser, dessa har inte samma ventilation och är ej sfäriska.
http://oakley.com/pd/3279
där har du crowbar snow linser, bl.a. kostar en black irid 70$
det är dock helt sant att de är mycket billigare än i svensk/europeisk butik.

Vilka är egentligen Oakleys 'bästa' linser/bågar (frames)?

Just nu har jag två par A-frame med Iridium resp Persimon men om det finns bättre kanske det är värt att byta upp sig. Inget förstör skidåkning som dålig sikt.

Jag är nöjd med A-frame. Har clear, persimmon, black iridium och fire iridium. Allt man behöver! En båge med helmet strap och två med vanlig.
Crowbar sitter dåligt på mig.
Såg förresten att Oakley har Asian Fit på sina goggles också! Sjukt kul! Och bra.

Senast ändrad:
Tjena Everest
Förmodligen en överflödig fråga men har du kollat synen? Min erfarenhet är att det är först när belysningen blir sämre som man märker att man inte ser riktigt. Och flatljus är ju egentligen först och främst brist på ljus. Jag visste inte ens att jag hade dålig syn innan jag testade mig men när jag väl skaffade glasögon märkte jag stor skillnad t.ex. i skymning medan en solig vinterdag är glasögonen i princip onödiga (eller ersatta av shades). Kan vara värt att fundera på i alla fall. Flatljus är ju ett problem för alla och visst finns det fina goggleslinser som hjälper till en del men en sjysst syn gör också stor skillnad.
/Matte

burgars - vad är asian fit?

bajenmatte - problemet med flatljus är inte brist på ljus utan för mycket ljus - från alla håll och kanter. Mänskliga ögat behöver kontraster för att kunna se 3d. Fast det betyder inte att tipset att kolla synen blir mindre värt, det är säkert relevant.

BajenMatte sa:
Tjena Everest
Förmodligen en överflödig fråga men har du kollat synen? Min erfarenhet är att det är först när belysningen blir sämre som man märker att man inte ser riktigt. Och flatljus är ju egentligen först och främst brist på ljus. Jag visste inte ens att jag hade dålig syn innan jag testade mig men när jag väl skaffade glasögon märkte jag stor skillnad t.ex. i skymning medan en solig vinterdag är glasögonen i princip onödiga (eller ersatta av shades). Kan vara värt att fundera på i alla fall. Flatljus är ju ett problem för alla och visst finns det fina goggleslinser som hjälper till en del men en sjysst syn gör också stor skillnad.
/Matte
jag är visserligen lite närsynt och åker utan korrektionsglasögon. men det är ju så obekvämt att åka med dem under ett par googgles...

la_grave sa:
burgars - vad är asian fit?

bajenmatte - problemet med flatljus är inte brist på ljus utan för mycket ljus - från alla håll och kanter. Mänskliga ögat behöver kontraster för att kunna se 3d. Fast det betyder inte att tipset att kolla synen blir mindre värt, det är säkert relevant.
de har lite bredare passform över bland annat näsan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp