Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Goodha 114 vs. Nordica blower
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TexMurphy" data-source="post: 446580" data-attributes="member: 73781"><p>114an är en sjukt rolig skida. Det är verkligen glädje i den och det är dens största karaktäristik. Tycker själv den är grymt lätt i vikten för en så fet skida. Framförallt så känns den väldigt lätt på fötterna vilket har med den stora åk gäldjen att göra.</p><p></p><p>Jag är en bra bit tyngre än er då jag väger in på runt 112kg i sommar kläder. För mig så har skidan en nackdel och det är att den är liiiite för mjuk under foten och i hälen. Detta har självklart med min höga vikt att göra och du kommer inte att uppleva det. Dock för eventuellt andra tyngre åkare som läser så kräver den en bra ballans och att man verkligen hittar sweet spotten på den för det minsta bak vikt och den skjuter iväg under en.</p><p></p><p>För tyngre åkare hade det vart nice om skidan blev liiite styvare under foten alternativt att hela "under foten partiet" flyttades bakåt lite. Montering bakom FR punkten gör att man monterar på lite tunnare delar av skidan vilket bidrar till att den blir lite i mjukaste laget under foten.</p><p></p><p>Det som överraskade mest positivt på mig var hur tätt jag kan köra med den skidan. Bidrar ju också till åkglädjen. Men bäst gör den sig ändå när man kan lägga lite större sväng.</p><p></p><p>För en 85kg åkare skulle jag tro att den känns helt jäkla perfekt eftersom ni slipper uppleva den fullt lika mjuk.</p><p></p><p>Jag klämde en hel del på blowern innan jag köpte mina 114 och jag uppfattade blowern som rätt mycke styvare i alla partier av skidan.</p><p></p><p>Igentligen så är väl valet mest beroende på vart du skall åka. Skall du åka till Kanada eller USA så ta 114. Skall du till Cham så ta Blowern.</p><p></p><p>Tex</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TexMurphy, post: 446580, member: 73781"] 114an är en sjukt rolig skida. Det är verkligen glädje i den och det är dens största karaktäristik. Tycker själv den är grymt lätt i vikten för en så fet skida. Framförallt så känns den väldigt lätt på fötterna vilket har med den stora åk gäldjen att göra. Jag är en bra bit tyngre än er då jag väger in på runt 112kg i sommar kläder. För mig så har skidan en nackdel och det är att den är liiiite för mjuk under foten och i hälen. Detta har självklart med min höga vikt att göra och du kommer inte att uppleva det. Dock för eventuellt andra tyngre åkare som läser så kräver den en bra ballans och att man verkligen hittar sweet spotten på den för det minsta bak vikt och den skjuter iväg under en. För tyngre åkare hade det vart nice om skidan blev liiite styvare under foten alternativt att hela "under foten partiet" flyttades bakåt lite. Montering bakom FR punkten gör att man monterar på lite tunnare delar av skidan vilket bidrar till att den blir lite i mjukaste laget under foten. Det som överraskade mest positivt på mig var hur tätt jag kan köra med den skidan. Bidrar ju också till åkglädjen. Men bäst gör den sig ändå när man kan lägga lite större sväng. För en 85kg åkare skulle jag tro att den känns helt jäkla perfekt eftersom ni slipper uppleva den fullt lika mjuk. Jag klämde en hel del på blowern innan jag köpte mina 114 och jag uppfattade blowern som rätt mycke styvare i alla partier av skidan. Igentligen så är väl valet mest beroende på vart du skall åka. Skall du åka till Kanada eller USA så ta 114. Skall du till Cham så ta Blowern. Tex [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Goodha 114 vs. Nordica blower
Tillbaka
Topp