GoPro redigering med Sony Vegas

Erlingfors

Ny medlem
Hej :cool:
Har investerat i en GoPro hero3+ Silver edition nu på mellandagsrean.
Är sedan tidigare användare av Sony Vegas och har koll på grunder etc.

Har ett gäng frågor ang. filhantering, konvertering, rendering etc. Jag har (precis som alla andra?) svårt att behålla den fina kvalitet som min GoPro filmar i. Har en äldre dator samt Vegas 9 och kan inte importera MPEG-4 format till programmet.

- Hur gör ni för att konvertera MPEG-4 till hanterbara format utan att tappa för mycket kvalitet? Filerna får ju gärna vara hanterbara i storlek.
Vilket program samt inställningar använder ni beroende på vilket format/fps ni filmat i?

- Vilket format renderar ni i? Vilka inställningar, codec, etc kör ni?

- Svåra frågan.... vilket format/fps ska man filma i. Vad räcker för sköna edits? Hur gör ni?

Har sökt på forumet en hel del, hittar bara äldre trådar (2-4 år). Länka gärna guider, trådar etc.

Tack!

Tjena!

Om hjälp fortfarande är efterfrågad så har jag precis i helgen börjat gröta i mina klipp från våran resa i val thorens vecka 6!

Till att börja med filma med så bra kvallite som det går är väll rekomendationen.

Jag har också en hero 3+ silver och den är grym dock ska jag uppgradera till en hero 4 silver då Superwiev är grymt mycket bättre och får med mer mark och himel i filmerna.

Jag filmade i 1080p 60fps bästa som kameran klarar.

ca 2 timmar film tid med med ett bacpack och en bärbarladdare räcker batteriet en hel dag.
minst 64gb minneskort, då får du runt 5 tim å 30 min filmning.

Till redigering så kör jag med sony vegas pro 13 så det är vad jag utgårifrån i resten av inlägget.

Börja med att ställa in så att sony vegas jobbar efter samma upplösning och fps som klippet är filmat i.
Bild 1 till 3 Välj det klipp du ska jobba med. drag sedan in det till Film Bandet.

Bild 4 och 5 "disable resample" följde ett råd av en kille på youtube att stänga av det och klippen blev mer stabila då det annars kan bli att du får dubbla frames i samma bild och får en känsla av att se dubbelt.

Bild 6 är dom inställningarna jag rendrerar i. Räkna med att det färdiga klippet tar väldigt stor plats då du rendrerar i 1080p och 60 fps T.ex med hög bitrate.

Du klickar på Mainconcept AVC/AAC då får du en mp4 fil.

Är original klippet i en annan upplösning/fps så rendrera i det då.

Tillbaka
Topp