Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Gör 5 cm någon skillnad på skidan?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 97553" data-attributes="member: 13245"><p>Själv har jag i många år argumenterat för långa skidor. Poängen i min argumentation är just att skall man ladda på och åka lite fort så finns fortfarande stora fördelar med en längre skida. Inte för att en kort skida inte kan vara fartstabil, utan för att stabiliteten hos moderna skidor kommer huvudsakligen från att ligger stabilt i skäret. Till viss del kan också lite extra bred på skdan ge ökad stabilitet om man har tappat skäret och driver lite i svängen. Vidare kan mna också fortfarande i lite stökigare och mer uppkört före hålla bra fart om man ligger på skär. Problemet är vilka krav som detta ställer på åkaren och vilka konsekvenser som en mindre balansmiss får. Ju kortade (och ju smalare) skida du har, desto mer exakt måste du vara i din åkning. Så, du är alltså redan rätt ute i din egen analys. Eftersom du verkar veta ungefär vad du skall känna efter om du provkör så är provkörning givetvis en bra ide (annars är jag lite skeptisk till provkörning, men det är en annan historia).</p><p></p><p>Det finns i och för sig ett problem till med att gå mot kortare radie och det är att du helt enkelt inte orkar hålla skidan i den fart du vill köra. Mer exakt: om det är lite brant och det börjar gå fort och du fortfarande lägger på rejelt med kant, så orkar du inte hålla emot den kraft som utvecklas (alternativt har inte teknik nog). Lösningen är enkel, att helt enkelt inte kanta så mycket och göra större svängar, men problemet är då att om det är hårt så får du då inte samma grepp.</p><p></p><p>En intressant variant skulle kunna vara en skida som Völkl Supersort i någon av de bredare varianterna, som väl i alla fall är närmare 70mm, och på Supersport 6* har du ca 15m radie på en 168cm skida som lär vara hyfsat "raceig". Mer bredd ger en skida som är mer förlåtande i uppkörda förhållanden och när snön glider lite under skidorna. Smalare och mer racinginriktade lagg funkar då inte så bra och man kan inte ligga på så aggressivt för att risken finns att de liksom inte tar sväng. Med en bredare skida är det bara att köra på med i princip samma "racingteknik" som när det är hårt. Givetvis tappar man lite isgrepp och lite snabbhet från kant till kant, men det som finns kvar är mer än tillräckligt, i alla fall om tekniken är hyfsad och skidan i fråga är lite "rejäl".</p><p></p><p>Efter att i många år ha kört pist på riktiga WC-racinglagg så älskar jag nu både Völkl G4 (80mm midja) och Explosiv (95mm midja) i pist. Jag tror dock inte det finns några så breda skidor som skulle passa dig (som letar svängradie under 15m). G4:orna har ca 18m i 168 och Explosiven ligger över 30 m och är snarare som en bred super-G-skida.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 97553, member: 13245"] Själv har jag i många år argumenterat för långa skidor. Poängen i min argumentation är just att skall man ladda på och åka lite fort så finns fortfarande stora fördelar med en längre skida. Inte för att en kort skida inte kan vara fartstabil, utan för att stabiliteten hos moderna skidor kommer huvudsakligen från att ligger stabilt i skäret. Till viss del kan också lite extra bred på skdan ge ökad stabilitet om man har tappat skäret och driver lite i svängen. Vidare kan mna också fortfarande i lite stökigare och mer uppkört före hålla bra fart om man ligger på skär. Problemet är vilka krav som detta ställer på åkaren och vilka konsekvenser som en mindre balansmiss får. Ju kortade (och ju smalare) skida du har, desto mer exakt måste du vara i din åkning. Så, du är alltså redan rätt ute i din egen analys. Eftersom du verkar veta ungefär vad du skall känna efter om du provkör så är provkörning givetvis en bra ide (annars är jag lite skeptisk till provkörning, men det är en annan historia). Det finns i och för sig ett problem till med att gå mot kortare radie och det är att du helt enkelt inte orkar hålla skidan i den fart du vill köra. Mer exakt: om det är lite brant och det börjar gå fort och du fortfarande lägger på rejelt med kant, så orkar du inte hålla emot den kraft som utvecklas (alternativt har inte teknik nog). Lösningen är enkel, att helt enkelt inte kanta så mycket och göra större svängar, men problemet är då att om det är hårt så får du då inte samma grepp. En intressant variant skulle kunna vara en skida som Völkl Supersort i någon av de bredare varianterna, som väl i alla fall är närmare 70mm, och på Supersport 6* har du ca 15m radie på en 168cm skida som lär vara hyfsat "raceig". Mer bredd ger en skida som är mer förlåtande i uppkörda förhållanden och när snön glider lite under skidorna. Smalare och mer racinginriktade lagg funkar då inte så bra och man kan inte ligga på så aggressivt för att risken finns att de liksom inte tar sväng. Med en bredare skida är det bara att köra på med i princip samma "racingteknik" som när det är hårt. Givetvis tappar man lite isgrepp och lite snabbhet från kant till kant, men det som finns kvar är mer än tillräckligt, i alla fall om tekniken är hyfsad och skidan i fråga är lite "rejäl". Efter att i många år ha kört pist på riktiga WC-racinglagg så älskar jag nu både Völkl G4 (80mm midja) och Explosiv (95mm midja) i pist. Jag tror dock inte det finns några så breda skidor som skulle passa dig (som letar svängradie under 15m). G4:orna har ca 18m i 168 och Explosiven ligger över 30 m och är snarare som en bred super-G-skida. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Gör 5 cm någon skillnad på skidan?
Tillbaka
Topp