Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Gör 5 cm någon skillnad på skidan?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 97559" data-attributes="member: 13245"><p>Daniel: Nja, inte direkt så att bredden är viktigare, det är lite olika saker man får av mer bredd kontra mer längd. 66mm är bara snäppet över racingbredd. Men som sagt, för dig är nog provkörning modellen.</p><p></p><p>Eddie: Nej, jag har inte lust att förkorta, men jag kanske kan scanna in en av min sons barnböcker till dig om du behöver nå´t lättläst. "Nicke Nyfiken åker utför" kunde passat, men det har nog även den för mycket text. Kanske kan "Stora bajsboken" passa, prisbelönt och allt som den är.</p><p></p><p>m4dtr1x: Tackar. Jag har väl åkt 25-30 år. Dessutom har jag besökt alltför många skidbutiker och häpnat över den flagranta okunskap som villigt basuneras ut. Såsom varandes intresserad av skidkonsumenters väl och ve famlar man allt som oftast efter tjänstepistolen. Så, jag har fått börja tänka själv istället. Själv har jag i 20 år kört på Völkl av alla de slag. Jag har inte köpt nå´t nytt på ett tag eftersom jag är rätt nöjd med det jag har. Det i min stora garderob som jag fortfrande då och då kör på är</p><p></p><p>1: Explosiv, de med trollkarlarna på, 190cm. Min favorit genom alla tider. Super-g-känsla i friåkningstappning. Funkar överallt bara man får upp farten. Kräver lite benstyrka för att komma till sin rätt, i alla om man bara väger 67 kg som jag.</p><p></p><p>2. G4: Jag har kört alla längder, men har själv 198. Bra skida som är riktigt dämpad bra i uppkörd mjuk pist. Mer sväng än Explosiven, men jag saknar Explosivens racingkänsla. Jag kör mest telisar på denna nuförtiden. Min fru har 168:an och den är superskojig.</p><p></p><p>3. Diverse storslalomlagg 3-6 år gamla. Favoriterna är ett par handjorda wc-lagg som är 203. Min frus 178:or är skojiga de med. Det känns inte riktigt som jag kommer satsa pengar på nya storslalomlagg utan de gamla funkar. Jag kör dem bara ibland i hård svensk pist.</p><p></p><p>Det jag saknar är en Explosiv i 175-180 med lite mer skärning för lite allroundåkning i pist. Kanske kan man be om en specialförstärkt Karma? Jag byggde egna snowboardar när det begav sig. Kanske är det dags att skaffa sig en skidpress och bygga eget.</p><p></p><p>Bajsmatte: Problemet med provkörningar är att alltför få vet vad det är de vill ha och vad de skall leta efter i känslan. Det krävs att man kört på rätt mycket skidorn innan man kan snabbt avgöra en viss skidan kvaliteter. Man kan argumentera emot med att "om skidan känns bra så är den väl bra [för just testaren]" men när man köper en ny skida så skall den kunna följa med ett tag när skidåkaren utvecklas. Utan vana eller bra guidning är det svårt att känna hur skidan kommer kännas när man kommit lite längre i sin utveckling.</p><p></p><p>HWC HitMe</p><p></p><p>Mannen, Myten, Marknadsföraren</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 97559, member: 13245"] Daniel: Nja, inte direkt så att bredden är viktigare, det är lite olika saker man får av mer bredd kontra mer längd. 66mm är bara snäppet över racingbredd. Men som sagt, för dig är nog provkörning modellen. Eddie: Nej, jag har inte lust att förkorta, men jag kanske kan scanna in en av min sons barnböcker till dig om du behöver nå´t lättläst. "Nicke Nyfiken åker utför" kunde passat, men det har nog även den för mycket text. Kanske kan "Stora bajsboken" passa, prisbelönt och allt som den är. m4dtr1x: Tackar. Jag har väl åkt 25-30 år. Dessutom har jag besökt alltför många skidbutiker och häpnat över den flagranta okunskap som villigt basuneras ut. Såsom varandes intresserad av skidkonsumenters väl och ve famlar man allt som oftast efter tjänstepistolen. Så, jag har fått börja tänka själv istället. Själv har jag i 20 år kört på Völkl av alla de slag. Jag har inte köpt nå´t nytt på ett tag eftersom jag är rätt nöjd med det jag har. Det i min stora garderob som jag fortfrande då och då kör på är 1: Explosiv, de med trollkarlarna på, 190cm. Min favorit genom alla tider. Super-g-känsla i friåkningstappning. Funkar överallt bara man får upp farten. Kräver lite benstyrka för att komma till sin rätt, i alla om man bara väger 67 kg som jag. 2. G4: Jag har kört alla längder, men har själv 198. Bra skida som är riktigt dämpad bra i uppkörd mjuk pist. Mer sväng än Explosiven, men jag saknar Explosivens racingkänsla. Jag kör mest telisar på denna nuförtiden. Min fru har 168:an och den är superskojig. 3. Diverse storslalomlagg 3-6 år gamla. Favoriterna är ett par handjorda wc-lagg som är 203. Min frus 178:or är skojiga de med. Det känns inte riktigt som jag kommer satsa pengar på nya storslalomlagg utan de gamla funkar. Jag kör dem bara ibland i hård svensk pist. Det jag saknar är en Explosiv i 175-180 med lite mer skärning för lite allroundåkning i pist. Kanske kan man be om en specialförstärkt Karma? Jag byggde egna snowboardar när det begav sig. Kanske är det dags att skaffa sig en skidpress och bygga eget. Bajsmatte: Problemet med provkörningar är att alltför få vet vad det är de vill ha och vad de skall leta efter i känslan. Det krävs att man kört på rätt mycket skidorn innan man kan snabbt avgöra en viss skidan kvaliteter. Man kan argumentera emot med att "om skidan känns bra så är den väl bra [för just testaren]" men när man köper en ny skida så skall den kunna följa med ett tag när skidåkaren utvecklas. Utan vana eller bra guidning är det svårt att känna hur skidan kommer kännas när man kommit lite längre i sin utveckling. HWC HitMe Mannen, Myten, Marknadsföraren [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Gör 5 cm någon skillnad på skidan?
Tillbaka
Topp