Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Gör 5 cm någon skillnad på skidan?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 97561" data-attributes="member: 12483"><p>Intressant!</p><p>Några kommentarer. </p><p>Enligt min åsikt är/var Völkl G41-G4-AX4 en av dom absolut bästa allroundskidor som tillverkats. För tunga aggressiva åkare erbjuder den utmärkta egenskaper i nästintill samtliga förkommande fören. Jag har ärligt talat kört dom mest i pist och rätt lite offpist. Det faktum som HitMe nämner att en bredare skida funkar bättre än en smalare i uppkörd pist kan bara bekräftats. Man kan lägga riktigt feta carves i hög fart utan problem. Skäret sitter bergfast.</p><p></p><p>Jag märker en distinkt skillnad mot mina Ross 9X fabriksracers (185 cm, 65 under foten).Rossarna har tro det eller ej, rätt smalt anvädningsområde när det kommer till åkunderlaget. På typisk konstsnöpist med ett packad "snögrynskikt" på hårt (is) underlag är dom rätt livlösa och tråkiga faktiskt. Man har problem med att få fast skäret och hålla det kvar. Släppet, sidoglidningen HitMe nämner stämmer faktiskt. Skidorna är rätt mjuka i sig (helt i trenden) och ger fakteisk ett ganska mesigt intrytck under dessa förhålllnaden.</p><p></p><p>Det kuriösa i sammanhanget är att på is eller riktigt hård snö uppträder skidan som tänkt, d v s som ett kompromisslöst carvingverktyg. Idiotspårsäker med rejäl kick (trots den relativa mjukheten?). Man slås verkligen av skillnaden.</p><p></p><p>Och det är det vi talar om här. Kompromisser. Dagens skurna friåkningskidor, alternativt skicrosskidor i det översta prissegmentet erbjuder ofta ett mycket gott alternativ till racelagg. Helt klart är att lite extra bredd är aldrig i vägen, speciellt om man ska tränga igenom en tjockt lager konstsnögryn. Vill man åka fort ock stadigt i alla fören ska man naturligtvis välja långa längder. Det är enligt mitt sett att se det den bästa kompromissen</p><p></p><p>G41:orna är numer saligen skrotade, men mina Stöckli DP går sagolikt bra i pist också...</p><p> </p><p>/Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 97561, member: 12483"] Intressant! Några kommentarer. Enligt min åsikt är/var Völkl G41-G4-AX4 en av dom absolut bästa allroundskidor som tillverkats. För tunga aggressiva åkare erbjuder den utmärkta egenskaper i nästintill samtliga förkommande fören. Jag har ärligt talat kört dom mest i pist och rätt lite offpist. Det faktum som HitMe nämner att en bredare skida funkar bättre än en smalare i uppkörd pist kan bara bekräftats. Man kan lägga riktigt feta carves i hög fart utan problem. Skäret sitter bergfast. Jag märker en distinkt skillnad mot mina Ross 9X fabriksracers (185 cm, 65 under foten).Rossarna har tro det eller ej, rätt smalt anvädningsområde när det kommer till åkunderlaget. På typisk konstsnöpist med ett packad "snögrynskikt" på hårt (is) underlag är dom rätt livlösa och tråkiga faktiskt. Man har problem med att få fast skäret och hålla det kvar. Släppet, sidoglidningen HitMe nämner stämmer faktiskt. Skidorna är rätt mjuka i sig (helt i trenden) och ger fakteisk ett ganska mesigt intrytck under dessa förhålllnaden. Det kuriösa i sammanhanget är att på is eller riktigt hård snö uppträder skidan som tänkt, d v s som ett kompromisslöst carvingverktyg. Idiotspårsäker med rejäl kick (trots den relativa mjukheten?). Man slås verkligen av skillnaden. Och det är det vi talar om här. Kompromisser. Dagens skurna friåkningskidor, alternativt skicrosskidor i det översta prissegmentet erbjuder ofta ett mycket gott alternativ till racelagg. Helt klart är att lite extra bredd är aldrig i vägen, speciellt om man ska tränga igenom en tjockt lager konstsnögryn. Vill man åka fort ock stadigt i alla fören ska man naturligtvis välja långa längder. Det är enligt mitt sett att se det den bästa kompromissen G41:orna är numer saligen skrotade, men mina Stöckli DP går sagolikt bra i pist också... /Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Gör 5 cm någon skillnad på skidan?
Tillbaka
Topp