Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Gör 5 cm någon skillnad på skidan?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 97563" data-attributes="member: 13863"><p>Nu börjar det likna något... </p><p></p><p>Ett tillägg till HitMes (jag gillar varianten med ...s på slutet ;-)) inlägg är att åkarens vikt har en märkbar betydelse i sammanhanget. Att man kan "kompensera" sin låga vikt med kraft och teknik är ju HitMe ett levande bevis på, att även motsatsen gäller vill jag inte fullt ut påstå, men en skida upplevs mycket olika på grund av hur tung man är!</p><p></p><p>Vissa skidor som jag upplevt som mjuka och lekfulla har min fru ansett vara riktiga atlantångare med egen vilja. Visst spelar tekniken och fart sin roll, men helt klart är att jag med mina 90 kg lätt pressar vissa skidor till snäv sväng där lättare åkare får kämpa hårt för komma överens med skidan.</p><p></p><p>Ytterligare en aspekt är att alla alpina skidor har ett spann med uppgiften att fördela åkarens tyngd över skidan. Korta skidor har oftast ett mjukare spann för att passa en lättare åkare. Om man är "välvuxen" och åker på en allt för mjuk skida centreras "belastningen" kring foten vilket ger upphov till dåligt glid och "fladdrande" ändar! (Vissa specialspecial puderskidor är konstrurerade med ett negativt grundspann, men det är en annan historia.) Är man fullvuxen är detta ytterligare ett skäl till att undvika de kortaste längderna!</p><p></p><p>För övrigt kan jag bara hålla med ACE om att många av dagens breda friåkningsskidor är ypperliga som pistredskap, speciellt framåt eftermiddagen när det börjar bli uppkört. </p><p></p><p>That´s all kids! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 97563, member: 13863"] Nu börjar det likna något... Ett tillägg till HitMes (jag gillar varianten med ...s på slutet ;-)) inlägg är att åkarens vikt har en märkbar betydelse i sammanhanget. Att man kan "kompensera" sin låga vikt med kraft och teknik är ju HitMe ett levande bevis på, att även motsatsen gäller vill jag inte fullt ut påstå, men en skida upplevs mycket olika på grund av hur tung man är! Vissa skidor som jag upplevt som mjuka och lekfulla har min fru ansett vara riktiga atlantångare med egen vilja. Visst spelar tekniken och fart sin roll, men helt klart är att jag med mina 90 kg lätt pressar vissa skidor till snäv sväng där lättare åkare får kämpa hårt för komma överens med skidan. Ytterligare en aspekt är att alla alpina skidor har ett spann med uppgiften att fördela åkarens tyngd över skidan. Korta skidor har oftast ett mjukare spann för att passa en lättare åkare. Om man är "välvuxen" och åker på en allt för mjuk skida centreras "belastningen" kring foten vilket ger upphov till dåligt glid och "fladdrande" ändar! (Vissa specialspecial puderskidor är konstrurerade med ett negativt grundspann, men det är en annan historia.) Är man fullvuxen är detta ytterligare ett skäl till att undvika de kortaste längderna! För övrigt kan jag bara hålla med ACE om att många av dagens breda friåkningsskidor är ypperliga som pistredskap, speciellt framåt eftermiddagen när det börjar bli uppkört. That´s all kids! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Gör 5 cm någon skillnad på skidan?
Tillbaka
Topp